Ola Andersson blogg aka Taz_1999

Välkommen till Ola Anderssons/Taz_1999 personliga två-språkiga humorblogg. Det är här jag experimenterar med att skriva saker som borde vara roliga men vanligen misslyckas jag komplett och fullständigt med det. Kolla bara på den poänglösa avslutningen på denna mening!

Låt oss jämföra valfilmer (och varför PP missade tåget)

Det har nu börjat komma lite valfilmer och kandidatförklaringar från olika personer för de olika partierna till EU-valet om en månad. Det tycker jag är intressant som är ett stort fan av metoden att göra videofilmer som ett bra sätt att påverka för politiska partier. Har skrivit om det tidigare, där jag bland annat nämner de framgångar som TED Talks har fått: Varför vi behöver mera video i Piratpartiet Men det är inte bara jag som gör jämförelser med dessa, det finns flera. Här är en till artikel som talar om varför video är så effektivt: What do we actually learn from videos - KQED

Jag tänkte i detta blogginlägg länka de filmer jag hittar från riksdagspartierna och EU-parlamentets svenska partier, som har med EU Valet 2014 att göra. Allteftersom de anländer, så jag har uppdaterat detta inlägg med nya filmer sedan den 8 maj då jag började skriva det. Inte alla filmer, någon/några från varje parti. Däribland Piratpartiets försök till valfilm som kom häromdagen.

Piratpartiet  är enda partiet utan (semi)-professionell medieproduktion - hur tusan gick det till? Låt mig berätta...

Det är hur Piratpartiet mäter upp sig mot de övriga jag egentligen vill att man skall se och relatera till när man läser det här blogginlägget. För detta är en kommunikationsform man hade kunnat vara bäst på, men man missade tåget genom att bete sig korkat mot vad det verkar den enda aktivisten som visste hur man gör videos. Nu talar jag alltså om mig själv som är den enda aktivisten som visat sig kunna göra bra produktioner de senaste två åren typ. :)

Min bakgrund

För nytillkomna läsare i bloggen så var jag alltså aktivist i Piratpartiet i ett par år och gjorde massor med saker. Däribland videofilmer som jag var i stort sett ensam om att göra och propagera för att de var bra. Blogginlägget ovan är ett tidigt exempel på mitt propagerande för video. De videos jag gjort för PP finns även upptill under videos här i bloggen. De är rätt bra faktisk även om iden var att öva på video något år inför valet i hela organisationen, så att man blev tillräckligt duktig när det var dags. Därför slog det mig som extra märkligt att ledningen valde att inte distribuera dessa till medlemmarna när man hade tillfälle att göra det och mycket arbete hade lagts på dem och organisationen även hade haft stor nytta av det. Vilket ärligt talat är ett idiotbeslut. Man väljer alltså att ignorera arbete som en aktivist har producerat. WTF?!

När jag var aktiv hade jag dock en ide, samma som i boken Blue Ocean Strategy. (Läs mera i om denna berömda bok i aktivistforumet)

Klicka på "Fortsätt läs mer..."-knappen nedanför till höger för att läsa resten.

Iden var att, med min hjälp, ideer på filmer och tekniska utrustning, så skulle Piratpartiet kunna vara absolut bäst på film av alla svenska partier. De skulle kunna vara roliga, informativa, övertygande, känslosamma och ha potential att bli riktiga virala succeer. De skulle kräva små resurser men få stort genomslag. Det skulle kosta nästan noll att distribuera dem också via Youtube. Potentialen i antalet påverkade av filmerna skulle slå flygbladsutdelare, affischerare och insändarskribenter med råge.

Tror du mig inte? Ett kort räkneexempel får då illustrera nyttan med video: 19 timmars arbete gav exempelvis 13000 visningar av fyra st 10 minuter långa filmer. (De jag kallar för Almedalen-filmerna, Youtube). Säg att en aktivist i en valstuga eller gathörn skall ha hälften så många konversationer om partipolitik, exempelvis 6000 konversationer om 10 min, så kommer det att ta 1000 timmar. Så, 19 timmar vs 1000 timmar.

(Jag har ett längre räkneexempel om videos kontra flygbladsutdelare ståendes i ett gathörn i ett väldans pladdrigt och illa organiserat utkast till foruminlägg här.)

Jag skrev tom utkast till manus till ett par stycken, för att ge en ide om vad jag pratade om:

  • FRA Anslagstavlan - rolig ide baserad på att FRA skulle göra en reklamfilm om sina nya "tjänster", i tv-programmet anslagstavlan "Har du råkat radera ett mail? Vi har det! Svårt att skriva körjournal? Vi vet vart du kört och vem du pratat med om vad ni pratade om".
  • Seriebutiksräden  - en video med hejdlösa överdrifter om hur polisen jagar serietidningbutiksägare för att komma åt barnporren, istället för att jaga pedofiler. Hade att göra med ett svenskt rättsfall. Att vilja genomföra denna var vad som fick mig att först engagera mig i PP.
  • Mötespresidiefilmen - en video med hejdlösa överdrifter för att få flera personer att delta i medlemsmötet. Ok denna film har inget med att vinna val att göra, men för att få flera aktiva medlemmar som deltar i medlemsmötet så är det en bra ide och har man många aktivister är det lättare att vinna val.

Jag hade även ideer om kampanjer baserade på bildideer (FRA Gubben och FRA City) som sedan kunde bli eller blev  filmideer.

Hur man gör videos virala är väl känt det med, så det är inte okända storheter hur man får videos att ta fart.

Jag erbjöd mig även att hålla kurser i video. Något dussin gånger.

Men det är tyvärr inget man åstadkommer själv och då mina andra ideer om ett forum för aktivism där jag hade kunnat finna flera intresserade av att göra film slogs ner så finns det inget jag kan göra.

Nu då? Jepp jag hade rätt (igen)

Det roliga med att titta igenom kanalerna för de olika partierna NU, dvs två år efter att jag började prata om att PP kunde ha vara bäst på film så kan jag se att jag återigen hade rätt. De övriga partierna, trots sina flera miljoner i stöd, kan inte åstadkomma speciellt bra filmer. En del är riktigt amatörmässiga och flera är helt intetsägande. Det hade absolut gått att regera här i en stort sett konkurrensfri blå ocean (referens till boken Blue Ocean Strategy). Generellt sett har filmerna, även med rejäla pengar i ryggen, mycket få visningar. Det är något som gör mig förvånad. Speciellt regeringspartiet har gott om filmer med några dussin visningar bara. 150-500 är vanligast, med några undantag bland partierna. Sverigedemokraterna har betydligt bättre siffror, många har tusentals visningar.

Vad kan detta bero på då? Jo, många av filmerna handlar om vad man tycker, rakt upp och ner. Det är  förvånande nog inte något man som enskild medlem vill sprida till andra. Det är ett blogginlägg, twittermeddelande eller valaffisch i videoform. Då använder man inte mediet och dess möjligheter att berätta historier och få människor att känna saker. Därmed uppstår ingen spridningseffekt. De flesta av partiernas filmer är även torra som fnöske med vad som kallas för talande huvuden med "fråga - svar"-dialog.

Tre av dem, PP, Fi och Junilistan har inte ens med människor i bild och det kan man spekulera om varför. Kan man inte eller vill man inte visa människorna i bild, så kan jag inte bedöma vad det är för person som jag skall rösta på och se den personens egenskaper. Det kan i två av partiernas fall vara ett klokt val att göra så, att försöka överflytta fokus till organisationen och från personen och lita på att väljaren köper grisen i säcken. (I Junilistans fall väljer man att berätta en historia via animation och det är en fullgod anledning att inte visa personer i bild.)

Mediet utnyttjas i regel mycket lite, med Hanna Wagenius (C), Sofia Arkestål (C) och Carl-Oskar Bohlin (M) som undantag. Jo, C har även en mycket professionellt producerad valfilm och där kan man inte säga annat än att den är bra gjord. Samma med SD, deras tre filmer är också riktigt välgjorda, man använder ironi, poäng för det.

Faktiskt tycker jag fortfarande att C's valfilm från förra riksdagsvalet 2010 är fortfarande något av det absolut bästa jag sett i den vägen någonsin. Det är proffsigt gjort och man har valt att använda ironi och humor istället för att skriva folk på näsan med förnumstiga påståenden. Absolut lysande.

Som exempel på sämre valfilmer, så har vi tex Landsorganisationens film om Reinfeldt's Sverige med 257398 visningar och Moderaternas film med 348996 visningar som också har med riksdagsvalet att göra.

Förresten, om man vill veta hur man lyfter ett varumärke med videos på Youtube så finns en skitbra guide från Google - Youtube playbook for brands.

Min slutsats:

Piratpartiet hade chansen att vara bäst på ett media, youtube-videos, men tappade den pga uselt ledarskap (man gjorde inversen av detta inlägg). Det hade inte varit svårt att vara duktigast och roligast på video, om man hade nappat på mina erbjudanden att ha kurser i det för 1-2 år sedan och slipat på talangerna i att göra videos. Nu är det för sent med bara ett par veckor kvar. Piratpartiet kommer förutspår jag inte att lära sig detta till riksdagsvalet heller. De kreativa typerna är inte intresserade av att delta i något arbete i organsationen Piratpartiet och även om de vore det så bjuds de inte in och de har ingen plats att jobba på och det kan man bland annat se på det sjunkande medlemsantalet som är den stora elefanten i rummet.

Vad video har potential att göra som dessutom går att skala upp till enorma antal, vilket inte enskilda aktivister kan göra, är att ändra framtoningen på ett parti och hur det uppfattas. Det måste till något sådant för dagens pirater och hur de arbetar har konnotationer som gör dem icke valbara. 

Med Christian Engström och Amelia Andersdotter som undantag från den regeln (första och andra namn). Faktiskt, "Brysselgänget" har en kvalitet på arbetet som springer i cirklar på det som görs i Sverige.

Kunskaperna finns på nätet och bland medlemmarna (kanske inte nu längre då jag lämnat PP), utrustningen som gör högkvalitativ film kostar mycket lite i sammanhanget (trots det är den inte med på crowdfundingsidan). Och det hade varit en rolig, utvecklande och sammansvetsande aktivitet där många medlemmar med olika talanger hade kunnat komma samman och göra något vettigt som påverkar. Framförallt något lite större.


Centerpartiet

I Centerpartiets kanal på Youtube finns det dels denna video nedan, men det finns även flera spellistor, en av dem heter EU-valet 2014, med några kandidatpresentationer. Märkligt nog har de separata filmerna däri under 500 visningar, trots att de är superprofessionellt gjorda. Här är valfilmen:

 

Det har även kommit en till valfilm, om Euron:

Ännu en, om flyttkarusellen som rätt få medborgare faktiskt känner till efter att jag frågat runt flera gånger:

 

Hanna Wagenius, fjärde namn för Centerpartiet

Hanna visar som vanligt var skåpet skall stå. Humor, pedagogiskt, charmigt, intelligent och väldans snyggt gjort. Är inte 100% överförjust i Sagan om ringen referenserna, men då jag vet att Hanna är ett super-fan (en sådan med lååååånga roliga blogginlägg om hur filmen är FEL i jämförelse med boken), så blir det kul. Seriöst och kul, hög kvalitet. Mediet utnyttjas väl.

Se även nedan i samband för Piratpartiet, där finns en till Hanna Wagenius film som jämförs med en av Anna Trobergs.

Sofia Arkestål, plats 20 för Centerpartiet

Denna film handlar iofs om hennes crowdfundade kampanj, men hon pratar en del om sin kanditatur med. Rätt bra användning av mediet. Ett nybörjarfel är att låta musiken rulla över pratet och att när kameran är en bit bort, förlita sig på den inbyggda mikrofonen. Kameravinkeln i de flesta klippen är att hon tittar upp något, rätt smart då det är avväpnande. Detta är godkänt, lite detaljer kan slipas på, men godkänt. (Perfect is the enemy of good).


Feministiskt initiativ

I Feministiskt initiativs kanal på Youtube hittar jag endast en film som har med EU-valet att göra. Dummast av dem allihopa. En av tre filmer utan personer i vilket jag tycker är dumt då det är en person man skickar till Bryssel och iden med valfilmer är ett ge ett intryck av personen, inte partiet. Partiet kan man läsa sig till på andra ställen. Personen måste man se. Kolla även PP's och Junilistans som är dumma av samma skäl.

Idén med lite fysisk hemmagjord rekvista och lite animation är dock inte helt dum, men det är INTE att utnyttja mediet så som det används här. Grafik + röst och helt intetsägande slogans på 19 sekunder (som inte ens är internt konsekvent, alla pusselbitar skall vara med, men ut med rasiterna...) är inte en bra ide för en film och vad gäller innehållet i det sagda. Please... Tomt. Fånigt. Underkänt. Faktiskt är detta uselt.

Folkpartiet

Folkpartiets kanal på Youtube innehåller flera filmer relaterade till EU-valet 2014.

Jasenko Selimovic, tredjenamn på EU-listan har gjort denna video. Jag tycker iden är någorlunda bra, men intrycket är att han försöker för hårt. Alltså är budskapet att om vi inte är med i EU och mer specifikt skickar dit Jasenko, så hamnar världen i krig igen? Jasså, är det så? I'm calling bullshit.

Men poäng för försöket att få tittaren att vilja identifiera sig med en grupp, de som "hjälper till". Kvalitetsmässigt ser det väl ut som ett sådant amatörmässigt försök med klipp med olika personer brukar se ut.

Marit Paulsen har också en valfilm, med väldigt mycket tomma floskler. Proffsigt gjort, men oj vad trist. Upplägget är även att man skall skicka rätt tant? Vem kom på det? Coolt att det är 16:9 format.

Det finns en spellista för EU-valet 2014 och den innehåller fem filmer (fyra går att spela upp). Däribland en Best of Marit som tydligen är att Marit sitter och svär och säger hemmasnickrade kraftuttryck och en film med Birgitta Ohlson.

Junilistan

Här är deras valfilm. Det är den enda filmen i Junilistans kanal på Youtube faktiskt. (De har även en till kanal som inte uppdaterats på fyra-fem år). Filmen är riktigt bra. Retoriken är jättebra, animeringen riktigt välgjord. Budskapet framgår klart och tydligt och det hela ger ett professionellt intryck. Förtroendeingivande, vilket är det man vill åstadkomma. Mycket bra.

 


Kristdemokraterna

I Kristdemokraternas kanal på Youtube hittar jag bara en film som har med EU-valet att göra. Det är Lars Adaktussons valfilm. Det består av en massa klipp av "politiskt arbete" (handskakningar, snack runt fikabordet, presskonferenser, intervjuver och kongresser) och en berättarröst, hans egen. Poäng för iden att presentera hur kandidaten spelar mot andra personer, faktiskt har ingen annan gjort det tror jag i hela knippet av valfilmer, och det är rätt smart. Att göra klippen svartvita är också bra.

Dock är upplägget även i denna video, precis som i den för Folkpartiets kandidat, att man skall skicka dit folk som vill ha fred. Inte krig! Ok, det var ju verkligen revolutionerande... Sedan lägger han till saker som han/KD tycker att man skall avgöra i Sverige. Ingen av de tre exempel han nämner beslutas det om i EU idag, så det är ett kraftfullt slag i luften. Även denna valfilm har alltså i och med det budskapet, rösta på mig så slipper du att vara otrygg och överlämna beslut i vissa frågor på andra och det kommer ju vara dåligt.

Miljöpartiet

I Miljöpartiets kanal på Youtube publicerades denna film, redan i mars. Om den kvalificerar som valfilm vet jag inte men de pratar om EU och EU-valet och presenterar MP's valmanifest. Väldans amatörmässigt gjord med vad som verkar vara mobilkamera i en korridor någonstans.

Idag (20 maj) kom även deras valfilm, med Peter Eriksson, som även har en ackompanjerande kampanj-site Kalla vindar. Den ligger i deras kanal på Vimeo.

Flera kul saker att notera, detta är riktigt professionellt med en snygg kameraåkning som sedan avbryts av att Peter Eriksson börjar tala. Enkelt, tydligt och pedagogiskt, snyggt och professionellt. Rätt genomtänkt. En annan kul grej är att man valt Vimeo som leverantör av videofilmen och inte Youtube. Vimeo är det alternativ man vanligen väljer när man har lite högre ambitioner med sin video och har bättre renomme för högre kvalitet på filmerna. Den är även i 16:9 formatet.

Även i denna film kör man dock med samma strategi som i flera av de andra. MP vill representera motsatsen till främlingsfientlighet och utan MP i EU-parlamentet så blir det kalla vindar i Europa. Det är samma ide som folkpartiets kandidat ovan som tror det blir krig utan FP i EU-parlamentet  och även samma som FI ovan som vill ut med rasisterna, in med feministerna. Rösta på oss så slipper du krig, rasism och elände. Det är ett överdrivet förenklat retoriskt knep och de flesta valfilmer går ut på det, med några få undantag.

Moderaterna

Nu har valfilmen "Vi tror på Europa" dykt upp i Moderaternas kanal på Youtube. Med en egen kampanjsite och allting.

Flest och dyrast klipp, höga produktionsvärden. Här har man spenderat pengar. Informationen är intressant också, de vill som enda parti tala om vad EU faktiskt påverkar i vår vardag. Det är olika siffror på det där, men 60% av kommunala frågor påverkas av EU och det är något liknande för Riksdagen. Betydligt mer än man tror. De lyfter även fram positiva saker med just EU-samarbetet, även om det i något fall blir lite smålöjligt (ketchup och servetter, bra, det skall kosta 27 miljarder per år då eller...). Det hade varit bättre med några kanske lite tyngre argument och viktigare frågor. Mediet används väl, även om styrkan i argumenten är i underkant. Uppskattar att denna film är ett undantag från regeln är att en valfilm skall ha budskapet, rösta på oss, så slipper du allt det där dåliga. Istället är det, rösta på oss, så blir det mera sådana här bra grejer. 

Det har redan hunnit komma en parodi på den, från Alliansfritt Sverige. I vilken man berättar hur M faktiskt har röstat i de exempel de nämner.

I deras kanal finns även ett antal kandidatpresentationer. Här är en av dem, förstanamn Gunnar Hökmark:

Resten syns brevid denna på Youtube i deras kanal.

Dock har kandidat nr 4, Carl-Oskar Bohlin, i Moderata Ungdomsförbundets kanal, lagt upp en kandidatfilm. Riktigt bra måste jag säga. Kommunikativ och mediet video används mycket väl. Nästan suggestiv. Tecknar ett utmärkt personporträtt.

(Den har även tittarrekord tror jag med nästan 4000 visningar, där de flesta andra har 150-400.)

 


Piratpartiet

Denna video finns inte med i Piratpartiets kanal på Youtube. Den är skapad av vice partiledare Leffe Delden och Emma Andersson och ligger i den senares kanal. Snygg text och snygg bakgrund. Men regel nr 1 när man gör videos är att man inte läser texten som åker förbi på skärmen ord för ord. Varenda kotte som gjort en Powerpointpresentation inför en grupp människor vet det. Och även alla som har tvingats sitta igenom en sådan där föreläsaren läser innantill. Det gör att även om det är någorlunda bra gjort, så ser det väldans amatörmässigt ut pga högläsningen. Ett nybörjarmisstag. Mediet används inte alls på det viset det skall.

Denna video har delats i alla möjliga piratkanaler. 

Märkligt nog så har endast tre partier producerat en film med endast grafik och inga personer i bild. Det är Piratpartiet och Feministiskt Intitativ och Junilistan. Det är ett korkat grepp som det skall mycket till om det skall funka och det är bara Junilistan som lyckas.

Piratpartiet skall dock ha poäng för att deras kanal är proppad med videos som har med EU att göra, mera än något annat parti. Mycket beror på Amelia Andersdotter och hennes videoserie Exile6e. Kolla bland spellistorna.

Jo, ett riktigt sorgebarn i kvalitativa videos är partiledaren Anna Trobergs kanal. De över 100 filmerna "Idag har jag pushat piratpartiet genom att ..." bevisar bara att man är amatör och inget annat. Ljuset är vanligen horribelt dåligt, kameran är skitdålig och innehållet pretentiöst, humorlöst och ointressant. Jämför med Hanna Wageniusvideon ovan. Nä förresten, låt oss placera två av dem intill varandra här och nu:

Ett till rätt uselt exempel på video från en aktivist är när Göran Widham går och röstar: "En liten film om konsten att rösta" (Delades på officiella sidan här.) Humorlöst, amatörmässigt, trist. När man kollat den tänker man, det där är 5 minuter av livet jag aldrig får igen. Ett till exempel på amatörmässig video. Få en vän att rösta. Det är ett försök till lite humor och ironi, men det blir präktigt och trist. Gillar iofs ljussvärdet. Att anta att tittaren inte begriper hur man får en polare att gå och rösta och därför behöver man göra en video för att visa det kan man göra på två sätt. Antingen gör man det väldans överdrivet, så att man verkligen förstår att man skämtar. Eller så gör man det förnumstigt och förklarande, vilket förstås uppfattas som nedlåtande.

Denna med Anna Troberg var faktiskt lite bättre än tidigare: Förlåt för att Piratpartiet inte är ett enfrågeparti. Tekniskt: Ljuset är rätt bra i första klippet, men i senare blir det återigen åt det dassigt grå som resten av filmerna har och hakan och kinderna ser ut att ha skäggväxt eller damm på sig. Alla ojämnheter i ansiktet träder fram. Det är därför man sätter ljus framifrån och inte uppifrån och man har flera ljuskällor. Det är ironi och humor i det här klippet och det uppskattar jag. I övrigt, ingen valbåsvältare direkt, har inte heller DET för att bli viralt.

 


Socialdemokraterna

I Socialdemokraternas kanal på Youtube finns bara en film som har med EU-valet att göra.

SSU, Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, är lite mera framåt. I deras kanal finns en"pepp"-film inför EU-valet och även deras valfilm som kom idag. "Never Forget. To Vote. - A Nazi-free Europe, feat. Rainer Höss "

Kan även rekommendera att kolla på filmen "Jesus var en sosse", för lite sådär vrålkorkad underhållning, i SSU's kanal. Men kul med ett ungdomsförbund som törs ta i lite.

Även en lokalavdelning till SAP har gjort en valfilm, som inte specifikt har med EU-valet att göra, men det är samma budskap. På din sida sedan 1889 och är gjord av Socialdemokraterna i Uppsala län.

Sverigedemokraterna

I Sverigedemokraternas kanal på Youtube finns en spellista som har med EU-valet att göra sedan bara två dagar tillbaka. Kampanfilmer för EU-valet 2014. De har gjort tre filmer, Bävrar, Vänern och Globen kallar jag dem. Nedan är den första och de är någorlunda lika. De är proffsigt gjorda, en liten kort minihistoria. Klar och tydlig poäng, tilltalar deras målgrupp. Använder mediet väl. Lika bra som C faktiskt.

Man har använt greppet ironi och tecknar en nidbild som de sedan medger är överdriven. Det höjer förtroendet och ärligheten och det är ett bra retoriskt grepp. Funkar helt enkelt.

Hade de bara valt andra frågor, kanske funnit någon lite mera underhållande eller en som man kunde relatera lite mera till (jämför med Junilistan för ett antal exempel i deras video), så kunde deras film blivit något man ofta upprepar och refererar till.

Även i denna videon är budskapet, så som i de flesta andra valfilmer, rösta på oss så slipper du det där. Och iden är samma, man skall tänka, usch nej, det vill jag ju inte ha. 

Det finns även denna intervjuv med toppnamnet, Kristina Winberg, som exempel på "talande huvud" (frågor - svar). Samma som moderaterna kör med.

Roligt nog så har Politikextra redan hunnit göra en parodi på Sverigedemokraternas valfilm.

SD-kvinnornas "bröstfilm"

En till kul! SD-kvinnor har gjort en liten film som jag bara hittar på Nyheter24 och jag verkar inte kunna embedda den. Här är den i alla fall: SD-kvinnor: "Välj bort Fi:s extremfeminism i EU-valet". Den har gett upphov till många diskussioner på nätet (förstås), länkats hej vilt, för att som vanligt så vet SD vad de pysslar med. De vet precis vad moraliskt högre stående människor går igång på och älskar att hata och länkar till. Diskussioner: Pirater i fritt samtal Facebook-grupp och Piratpartiet Facebook-grupp.

Också kul, det är mannen som är sexobjektet i denna film, inte kvinnorna. Tekniskt är den i stort sett perfekt, tycker bara att EU-flaggan kunde varit en smula tydligare. Filmen är en remake av en likadan film för Schweiziska SvP (Schweiziska Folkpartiet), den kan man hitta här: Kinospot. (De har även en till: Kinospot: Siebenschläfer.) Extra intressant är att denna film har varit med på förstasidan på SvD två dagar i rad. Och förstås många andra medier. 22 maj 2014: SD:s ”bröstfilm” ska locka väljare (SvD). 23 maj 2014: SD:s ”bröstfilm” högerpopulistisk Schweizimport. 22 maj 2014: SD's bröstfilm ska locka väljare - men får kritik av Fi - P3 Nyheter | Sveriges Radio. 22 maj 2014: Post (F9) Förstår inte vad de vill med den filmen | Val 2014 | Expressen. En till: Tolkning av SD-kvinnornas reklamfilm | Politism

Jämfört med alla andra valfilmer här är det bara SD som alltså lyckas göra en film som får denna typ av uppmärksamhet. Poäng till SD.


 

Vänsterpartiet

I Vänsterpartiets kanal på Yotube så finns en serie på tre filmer, ca 30 sekunder långa, detta är den första, de övriga bör vara relaterade. Jag är inget fan av vänsterpartiet, avskyr det faktiskt, men dessa videos är för korta och trista för att påverka någon. Det är en affisch i videoform. Mediet används inte här heller. I deras kanal hittar jag bara de tre filmerna som har med EU-valet 2014 att göra. Skitdåligt.

Utanför tävlan

En del andra svenska organisationer som inte är partier skapar valfilmer för att propagera för saker de tycker är viktigt och skall påverka hur man röstar.

Timbro tex har skapat denna film: #ChooseFreedom. Den har en ackompanjerande artikel här: "Ska EU vara som Brunei eller Danmark? Se filmen om EU's ekonomiska frihet". Timbro har en kanal på Vimeo.


Utanför Sverige

Utanför Sverige görs det också en del roliga filmer som är värda att kolla på.

Finska piratpartiet: Peter Sunde, som ställer upp för finska Piratpartiet i EU-valet. 

Denna är lysande! Humor, charm, karisma. Guld. :)

Tar med den bara för att den är kul. 

Jean Claude Junker: som ställer upp för val till EU-komissionens president har både en kampanjsite och en valfilm.

Danska folketinget: I Danmark försöker man få flera människor att rösta i EU-valet med en sjukt rolig film, som man sedan fegade ur inför reaktionerna och drog tillbaka: Danish government's EU election video 2014 - to laugh!  Det finns flera uppladdningar på Youtube när den försvann från officella kanalen. Sök tex på stemme eller voteman. Förra EU-valets "gå och rösta" film från Folketinget finns dock kvar: "Valgfilm: STEEEEEEEEEEEM! Stem! Stem! Stem! Stem!" finns dock kvar. Riktigt kul!

Flera granskningar

Webbsiten Makthavare har också ett blogginlägg om just valfilmerna inför EU-valet. De hittade några till faktiskt som jag missat var valfilmer. Så tack för det! Makthavare listar: Bästa EU-valfilmerna! De är överens med mig i flera fall ser jag. :)

DN's Viktor Barth-Kron som har webb-tv-serien "Viktors val" har i sitt andra avsnitt recencerat valfilmerna: Valreklamen under recensenternas lupp.

Betygsätt blogginlägg:
Har vänstern uppfunnit välfärden?
Kolla på film över nätet, Popcorn Time, Netflix mf...

Relaterade inlägg