Detta blogginlägg är en del i en serie, här i början finns länkar till de övriga:
Del 1: Organisationer på fallrepet
Del 2: Varför vi behöver mera video i Piratpartiet
Del 3: Mitt förslag om studiegrupper
Del 4: Varför DSRL-kameror
Del 5: Diverse DSLR-filmer från Youtube och Vimeo att bli imponerad av

Systemkamera

På Foto- och videokvällen på Otrolig Onsdag på UP kansli i Aspudden den 1 feb, så pratade jag om nedanstående saker. Det kommer ett blogginlägg till med länkar till "DSLR-porren", som jag kallade det. Ett par inlägg till som redan är skrivna med innehåll som delvis presenterades samma kväll är:

Blogginlägg: Varför vi behöver mera video i Piratpartiet

Blogginlägg: Mitt förslag om studiegrupper

Evenemanget i Facebook-gruppen för Piratpartiet Stockholm: Otrolig onsdag! – Ikväll: Foto- och videokväll med Ola Andersson 

 

Varför studiegrupp i DSLR (systemkameror) för Piratpartiet (och inte tex video)

 

Ordförklaring! DSLR betyder Digital Single Lens Reflex och kallas på svenska för systemkamera, eller spegelreflexkamera eller digital systemkamera. Termen kommer från att när du tittar genom sökaren på kameran tittar du ner i en spegel, den spegeln gör att du ser ljuset som kommer genom objektivet på kameran och det är vad man menar med "single lens". Kameror som har separata sökare att titta i, tex pocketkameror, har då två objektiv att titta genom, kamerans och ditt. När kameran tar bilden i en spegelreflexkamera, så flippar den spegeln åt andra hållet och ljuset genom objektivet träffar då sensorn i kameran. Det är det ljudet man hör när man tar en bild. 

Det mesta som gäller DSLR-filmande likadant för HD-videokameror också. Du kan med de senare + en gnutta kunskaper och lite DIY-arbete få mycket bra film ur dessa också. Men saknar du dessa kunskaper, så ser man direkt att det är video och inte film.

Det finns inte EN bästa kamera för en viss film tyvärr, men med DSLR får du ett verktyg som är riktigt riktigt bra för priset vilket jag hoppas visa med exemplen nedan i detta blogginlägg + ett blogginlägg till.

Lite bakgrund till DSLR-filmande-rörelsen

För 10 år sedan drömde filmare att ha tillgång till de verktyg som vi har idag till de priser vi har idag. Vad de ville ha var dessa saker:  

  • Hög kvalitet (det som kallas för Full-HD-video).
  • Möjligheten att byta objektiv.
  • Hög ljuskänslighet. 
  • Kort skärpedjup.

Vad man hade för 10 år sedan var videokameror som var tvärtom på varje punkt:

  • Låg kvalitet 
  • Fasta objektiv
  • Dålig ljuskänslighet
  • Lååååååååångt skärpedjupt (allt i fokus).

Anledningen till att inte speciellt många "indie-filmare" satsade på videokameror för att göra sina filmer var just för att man inte hade vissa uttrycksmedel. En del av sakerna i listan kan man jobba sig förbi, men inte just skärpedjupet. Möjligheten för en filmare eller regissör att kunna styra vad tittaren skall se på, genom att sätta fokus på just den saken och ha resten i vacker oskärpa finns helt enkelt inte med videokameror, då minsta bländartalet de har är för stort för att få kort skärpedjup.

Vi är även så vana vid videokameror efter decennier av hemmavideos att vi kan direkt SE att video är video och film är film. Dels på att allt är i fokus och på att det inte ser ut som på film.

2008

För ungefär tre år sedan (2008) dök det upp en kamera som hade allt detta. Canon skapade då sin Canon EOS 5D, en väldigt bra systemkamera för stillbilder som har just bra ljuskänslighet, möjlighet att byta objektiv och en glassig 18Mpixel sensor. Som en eftertanke lade de till EN funktion, att kunna spela in HD-videos. Tanken var från Canons sida att journalister nu kunde fotografera och även ta lite video när de var på plats för tex tv-kanaler och webben. Men de råkade bygga den riktigt bra. 

En fotograf på studiebesök hos Canon råkade få syn på kameran och fick efter mycket övertalning låna den i 48 timmar och skapade då en video som startade en hel rörelse. Det är alltså första filmen inspelad i 1080p med en stillbildskamera, släppt 2009, 2 miljoner visningar under första veckan.

Vincent Laforet - Reverie

Reverie on Vimeo

Notera ljuskänsligheten, att det ser filmiskt ut och att skärpedjupet är kort och man ser massor med detaljer även i dåligt ljus och det är lite om ens något brus.

Samma film här: 

Canon DLC: Gallery: EOS 5D Mark II Video: Reverie

En rörelse startar

Jag har beskrivit detta i nedanstående artikel, men i korthet så upptäckte independentfilmare med just den filmen att de nu har det verktyg de önskade sig. The sky is the limit! 

Canon EOS 7D — några coola filmer jag klickat hem - Olas humorblogg

Philip Bloom

Nästa kille som blev en stjärna på DSLR-filmande-himlen: Philip Bloom!

Han gjorde några filmer (förmodligen nedanstående) och var fotograf väldigt länge och intresserade sig tidigt för DSLR-filmande, och gjorde bland annat dessa, där han går runt på kvällen i olika städer och bara filmar människor. Man ser då ljuskänsligheten och det korta skärpedjupet och den filmiska känsla man får från dessa kameror.

Sofia's People: Canon 5dmk2 24p on Vimeo

Making of (blogginlägg): “Sofia’s People” Low light short on Canon 5d mk2 in 25p | Philip Bloom

Dublin's People: Canon 7d 24p on Vimeo

San Francisco's People. Canon 5DmkII 24p on Vimeo

Venice's People: Canon 7D 24p on Vimeo

Han fick sedan ett samtal från Lucasfilm. De gav honom ett otroligt uppdrag att  spela in en film och visa upp den på världens bästa biografskärm, den på Skywalker Ranch.

Filmen: Skywalker Ranch on Vimeo

Philiip bloggar om upplevelsen och berättar om hur det gick till och visar lite utrustning mm: The tale of Lucasfilm, Skywalker Ranch, Star Wars and Canon DSLRs on a 40 foot screen! | Philip Bloom

Poängen med uppdraget är att se hur pass bra man kan få film från en DSRL-kamera, är den bra nog för att visa på bioduk? I publiken sitter alltså fotograferna som har spelat in några av världens mest sedda filmer, det är liksom ingen dålig publik och jag kan tänka mig att Philip var en liten smula nervös… 

 

Filmkameror vs DSLR-kameror – det har gjorts massor med tester

Philip Bloms film var med i ett stort test som tillbehörstillverkaren Zacuto gjorde, där man jämförde film-kameror med DSRL-kameror. Sådana med riktig film i alltså.  

Zacuto Shootout 2010

The Great Camera Shootout 2010 - Film Vs DSLR Comparison 

Testet består av tre delar och funderar du på vad dessa kameror verkligen verkligen klarar av rekommenderar jag dig att kolla på dem. De tre delarna är ganska långa och består av att man beskriver en scen man skall filma, filmar den och jämför klippen, sedan tittar experterna på resultatet och uttalar sig. 

De upprepade testet 2011 men den gången var de flera kameror och flera typer av tester:

Zacuto Shootout 2011

The Great Camera Shootout 2011 | Zacuto USA

Arri Alexa (berömd film-kamera) mot Sony F3 mot Canon EOS 7D

Ännu ett kul test - varför inte jämföra tre kameror som kostar 80.000 dollar, 13.000 dollar och 1.500 dollar (det är en femtiondel av den dyraste) och se vilken som är bäst?

Arri Alexa vs. Sony F3 w/S-Log vs. Canon 7D on Vimeo

Slutsats

DSLR-kameror är inte riktigt ikapp filmkameror så att de är exakt lika bra, men de är så nära redan idag att man har svårt att se skillnaden. Med tanke på att en DSLR-kamera kostar en femtiondel av en film-kamera så är det ganska klart att DSLR är ett bra alterantiv för den som vill göra film. Funktionerna och priset har därmed sänkt ribban för film-makarare på ett högst påtagligt och konkret sätt. En del talar om omvälvande tekniska genombrott (disruptive technology) som i ett slag gör tidigare metoder att arbeta på otidsenliga. Vi är där nu med DSLR-kameror + de program som finns för filmmakare tror jag. 

Därför vill jag gärna se en studiegrupp i Piratpartiet om just DSLR-kameror. Kontakta mig om du vill vara med!