Ola Andersson blogg aka Taz_1999

Välkommen till Ola Anderssons/Taz_1999 personliga två-språkiga humorblogg. Det är här jag experimenterar med att skriva saker som borde vara roliga men vanligen misslyckas jag komplett och fullständigt med det. Kolla bara på den poänglösa avslutningen på denna mening!

Låt oss jämföra valfilmer (och varför PP missade tåget)

PrevNext
Sida 1 av 8

Det har nu börjat komma lite valfilmer och kandidatförklaringar från olika personer för de olika partierna till EU-valet om en månad. Det tycker jag är intressant som är ett stort fan av metoden att göra videofilmer som ett bra sätt att påverka för politiska partier. Har skrivit om det tidigare, där jag bland annat nämner de framgångar som TED Talks har fått: Varför vi behöver mera video i Piratpartiet Men det är inte bara jag som gör jämförelser med dessa, det finns flera. Här är en till artikel som talar om varför video är så effektivt: What do we actually learn from videos - KQED

Jag tänkte i detta blogginlägg länka de filmer jag hittar från riksdagspartierna och EU-parlamentets svenska partier, som har med EU Valet 2014 att göra. Allteftersom de anländer, så jag har uppdaterat detta inlägg med nya filmer sedan den 8 maj då jag började skriva det. Inte alla filmer, någon/några från varje parti. Däribland Piratpartiets försök till valfilm som kom häromdagen.

Piratpartiet  är enda partiet utan (semi)-professionell medieproduktion - hur tusan gick det till? Låt mig berätta...

Det är hur Piratpartiet mäter upp sig mot de övriga jag egentligen vill att man skall se och relatera till när man läser det här blogginlägget. För detta är en kommunikationsform man hade kunnat vara bäst på, men man missade tåget genom att bete sig korkat mot vad det verkar den enda aktivisten som visste hur man gör videos. Nu talar jag alltså om mig själv som är den enda aktivisten som visat sig kunna göra bra produktioner de senaste två åren typ. :)

Min bakgrund

För nytillkomna läsare i bloggen så var jag alltså aktivist i Piratpartiet i ett par år och gjorde massor med saker. Däribland videofilmer som jag var i stort sett ensam om att göra och propagera för att de var bra. Blogginlägget ovan är ett tidigt exempel på mitt propagerande för video. De videos jag gjort för PP finns även upptill under videos här i bloggen. De är rätt bra faktisk även om iden var att öva på video något år inför valet i hela organisationen, så att man blev tillräckligt duktig när det var dags. Därför slog det mig som extra märkligt att ledningen valde att inte distribuera dessa till medlemmarna när man hade tillfälle att göra det och mycket arbete hade lagts på dem och organisationen även hade haft stor nytta av det. Vilket ärligt talat är ett idiotbeslut. Man väljer alltså att ignorera arbete som en aktivist har producerat. WTF?!

När jag var aktiv hade jag dock en ide, samma som i boken Blue Ocean Strategy. (Läs mera i om denna berömda bok i aktivistforumet)

Klicka på "Fortsätt läs mer..."-knappen nedanför till höger för att läsa resten.

Iden var att, med min hjälp, ideer på filmer och tekniska utrustning, så skulle Piratpartiet kunna vara absolut bäst på film av alla svenska partier. De skulle kunna vara roliga, informativa, övertygande, känslosamma och ha potential att bli riktiga virala succeer. De skulle kräva små resurser men få stort genomslag. Det skulle kosta nästan noll att distribuera dem också via Youtube. Potentialen i antalet påverkade av filmerna skulle slå flygbladsutdelare, affischerare och insändarskribenter med råge.

Tror du mig inte? Ett kort räkneexempel får då illustrera nyttan med video: 19 timmars arbete gav exempelvis 13000 visningar av fyra st 10 minuter långa filmer. (De jag kallar för Almedalen-filmerna, Youtube). Säg att en aktivist i en valstuga eller gathörn skall ha hälften så många konversationer om partipolitik, exempelvis 6000 konversationer om 10 min, så kommer det att ta 1000 timmar. Så, 19 timmar vs 1000 timmar.

(Jag har ett längre räkneexempel om videos kontra flygbladsutdelare ståendes i ett gathörn i ett väldans pladdrigt och illa organiserat utkast till foruminlägg här.)

Jag skrev tom utkast till manus till ett par stycken, för att ge en ide om vad jag pratade om:

  • FRA Anslagstavlan - rolig ide baserad på att FRA skulle göra en reklamfilm om sina nya "tjänster", i tv-programmet anslagstavlan "Har du råkat radera ett mail? Vi har det! Svårt att skriva körjournal? Vi vet vart du kört och vem du pratat med om vad ni pratade om".
  • Seriebutiksräden  - en video med hejdlösa överdrifter om hur polisen jagar serietidningbutiksägare för att komma åt barnporren, istället för att jaga pedofiler. Hade att göra med ett svenskt rättsfall. Att vilja genomföra denna var vad som fick mig att först engagera mig i PP.
  • Mötespresidiefilmen - en video med hejdlösa överdrifter för att få flera personer att delta i medlemsmötet. Ok denna film har inget med att vinna val att göra, men för att få flera aktiva medlemmar som deltar i medlemsmötet så är det en bra ide och har man många aktivister är det lättare att vinna val.

Jag hade även ideer om kampanjer baserade på bildideer (FRA Gubben och FRA City) som sedan kunde bli eller blev  filmideer.

Hur man gör videos virala är väl känt det med, så det är inte okända storheter hur man får videos att ta fart.

Jag erbjöd mig även att hålla kurser i video. Något dussin gånger.

Men det är tyvärr inget man åstadkommer själv och då mina andra ideer om ett forum för aktivism där jag hade kunnat finna flera intresserade av att göra film slogs ner så finns det inget jag kan göra.

Nu då? Jepp jag hade rätt (igen)

Det roliga med att titta igenom kanalerna för de olika partierna NU, dvs två år efter att jag började prata om att PP kunde ha vara bäst på film så kan jag se att jag återigen hade rätt. De övriga partierna, trots sina flera miljoner i stöd, kan inte åstadkomma speciellt bra filmer. En del är riktigt amatörmässiga och flera är helt intetsägande. Det hade absolut gått att regera här i en stort sett konkurrensfri blå ocean (referens till boken Blue Ocean Strategy). Generellt sett har filmerna, även med rejäla pengar i ryggen, mycket få visningar. Det är något som gör mig förvånad. Speciellt regeringspartiet har gott om filmer med några dussin visningar bara. 150-500 är vanligast, med några undantag bland partierna. Sverigedemokraterna har betydligt bättre siffror, många har tusentals visningar.

Vad kan detta bero på då? Jo, många av filmerna handlar om vad man tycker, rakt upp och ner. Det är  förvånande nog inte något man som enskild medlem vill sprida till andra. Det är ett blogginlägg, twittermeddelande eller valaffisch i videoform. Då använder man inte mediet och dess möjligheter att berätta historier och få människor att känna saker. Därmed uppstår ingen spridningseffekt. De flesta av partiernas filmer är även torra som fnöske med vad som kallas för talande huvuden med "fråga - svar"-dialog.

Tre av dem, PP, Fi och Junilistan har inte ens med människor i bild och det kan man spekulera om varför. Kan man inte eller vill man inte visa människorna i bild, så kan jag inte bedöma vad det är för person som jag skall rösta på och se den personens egenskaper. Det kan i två av partiernas fall vara ett klokt val att göra så, att försöka överflytta fokus till organisationen och från personen och lita på att väljaren köper grisen i säcken. (I Junilistans fall väljer man att berätta en historia via animation och det är en fullgod anledning att inte visa personer i bild.)

Mediet utnyttjas i regel mycket lite, med Hanna Wagenius (C), Sofia Arkestål (C) och Carl-Oskar Bohlin (M) som undantag. Jo, C har även en mycket professionellt producerad valfilm och där kan man inte säga annat än att den är bra gjord. Samma med SD, deras tre filmer är också riktigt välgjorda, man använder ironi, poäng för det.

Faktiskt tycker jag fortfarande att C's valfilm från förra riksdagsvalet 2010 är fortfarande något av det absolut bästa jag sett i den vägen någonsin. Det är proffsigt gjort och man har valt att använda ironi och humor istället för att skriva folk på näsan med förnumstiga påståenden. Absolut lysande.

Som exempel på sämre valfilmer, så har vi tex Landsorganisationens film om Reinfeldt's Sverige med 257398 visningar och Moderaternas film med 348996 visningar som också har med riksdagsvalet att göra.

Förresten, om man vill veta hur man lyfter ett varumärke med videos på Youtube så finns en skitbra guide från Google - Youtube playbook for brands.

Min slutsats:

Piratpartiet hade chansen att vara bäst på ett media, youtube-videos, men tappade den pga uselt ledarskap (man gjorde inversen av detta inlägg). Det hade inte varit svårt att vara duktigast och roligast på video, om man hade nappat på mina erbjudanden att ha kurser i det för 1-2 år sedan och slipat på talangerna i att göra videos. Nu är det för sent med bara ett par veckor kvar. Piratpartiet kommer förutspår jag inte att lära sig detta till riksdagsvalet heller. De kreativa typerna är inte intresserade av att delta i något arbete i organsationen Piratpartiet och även om de vore det så bjuds de inte in och de har ingen plats att jobba på och det kan man bland annat se på det sjunkande medlemsantalet som är den stora elefanten i rummet.

Vad video har potential att göra som dessutom går att skala upp till enorma antal, vilket inte enskilda aktivister kan göra, är att ändra framtoningen på ett parti och hur det uppfattas. Det måste till något sådant för dagens pirater och hur de arbetar har konnotationer som gör dem icke valbara. 

Med Christian Engström och Amelia Andersdotter som undantag från den regeln (första och andra namn). Faktiskt, "Brysselgänget" har en kvalitet på arbetet som springer i cirklar på det som görs i Sverige.

Kunskaperna finns på nätet och bland medlemmarna (kanske inte nu längre då jag lämnat PP), utrustningen som gör högkvalitativ film kostar mycket lite i sammanhanget (trots det är den inte med på crowdfundingsidan). Och det hade varit en rolig, utvecklande och sammansvetsande aktivitet där många medlemmar med olika talanger hade kunnat komma samman och göra något vettigt som påverkar. Framförallt något lite större.



PrevNext
Betygsätt blogginlägg:
Har vänstern uppfunnit välfärden?
Kolla på film över nätet, Popcorn Time, Netflix mf...

Relaterade inlägg