Meritförteckning
Mina senaste videos
Svenska Bok- & Mediamässan 2021, 30 okt
Detta fantastiska evenemang med debatter mellan kloka människor som tror på yttrandefrihet resulterade i 40 programpunkter (som blev 29 filmer). Se Scenprogrammet Scen 1 och Scenprogrammet Scen 2. Kompletta spellistor på Odysee för Scen 1 och Scen 2 finns också. Spellistan på Youtube saknar en del programpunkter, men innehåller även talen för personer som inte kunde närvara och framföra dem på plats. Info om mässan: SvenskaBokMässan.se
Produktions-info
Redigerade alla videos från denna mässa, sammanlagt 29 videos och 8.5 timmar av debatter och tal. Två scener med sju kameror (av dessa var två st 4K) vilket resulterade i 757GB med data och det fanns även ljudfiler från mixerbordet, en per kanal och mixen (ytterligare 29GB). Så ljudsynkronisering, ljudredigering, multikamera-redigering och färgkorrektion och uppladdning på fyra ställen (Youtube+Odysee). Gjorde även förhandsvisningsbilderna och texterna. Använde DaVinci Resolve (och Fairlight och Color i det), Audacity, Inkscape och VLC.
Header-video
För webbsiten https://alpinaforlaget.se
Produktionsinfo:
Det är klipp från Pixabay blandat med Ewa Hellström Boströms egna mobil-telefonklipp. Redigerat i DaVinci Resolve. Premiär: 2021-03-04.
Marknadsföringsvideo för kurs
Denna sammanfattning av en två timmars föreläsning om de fyra färgerna med Vinnarskolan.
Produktionsinfo:
Två kameror (Canon EOS 7D + Canon XA10), ljudinspelare Zoom H4N, trådlösa mic mm. Redigerat i iMovie och Audacity. Premiär: 2019-04-10.)
Fler filmer
Mera video-försök, äldre och sämre. :)
Mina senaste manus
Humorsketch: Ring kulturförvaltningen för alla nödsituationer (2019-11-03)
Utkast till humoristisk valfilm: Direktdemokrati vs representativ demokrati (2020-09-06).
Mera skrivande
Se min humorblogg respektive sidan Portfolio-Skrivande. I portfolion finns humorskrivande, manusskrivande, content production för sociala media och mailinglistor.
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Meritförteckning
På denna sida finns länkar till några exempel på humoristiskt manusskrivande i form av ett par korta sketcher, exempel på innehållsproduktion där jag tipsar om IT, och sist ett pladdrigt meme som kunde vara en humorsketch.
Manusskrivande
Exempel på content production - tekniskt skrivande
Under ett antal år har jag drivit kommersiella mailinglistor, där jag svarar på tekniska frågor. Till dessa listor skickar jag även långa tips.
Några av de senast publicerade är dessa (de finns alla på siten listorna.mammals.se > listarkivet):
Memes
Kampanj meme:
Detta pladdriga meme som är en form av mannen på gatan-intervjuver kan göras som sketch också:
Jag och min kompis Ola hade AW's förut och att be mig skriva inbjudan är lite som att ge en laddad pistol till en chimpans att leka med.
Ah, jobbsökeriet och alla knasiga tester och frågor man får...
Men jag tror jag fick en dubbel negation att funka i ett skämt (inget kryss på ett ställe)
Allt om mig, min humorblogg
Min humorblogg handlar om att lära mig skriva roligt och startades 2007. Idolerna på att skriva bra är bland andra Dave Barry, Scott Adams, Fredrick Backman och Joss Whedon.
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Meritförteckning
Som medlem i fyra mikropartier på raken så har jag lärt mig mycket om det politiska hantverket just för små organisationer. Dessa har en långt större och menar jag betydligt mer spännande utmaning än vad småpartier har. Saker som Alinsky tacticts, content marketing, marknadsföring, storytelling, elementen i framgångsrik kommunikation av ideer mm har jag därför tagit hänsyn till i mina kampanjideer.
Jag samlade även på information om påverkan på stor skala och publicerade den i form av nästan 1000 inlägg på ett forum jag skapade och döpte till aktivistforumet (nedlagt nu).
Nedan finns några, men har skrivit dussintals.
Kampanjer jag skrivit:
The Scorecard
Klicka på pilarna till höger och vänster i bildgalleriet nedan för att se ett exempel.
Lite kort om kampanjen:
Då jag anser att humor är ett av de säkraste sätten att få viral spridning på något på sociala media, så var kampanjen designad med detta som ett viktigt element. Plus, jag tog mig även tid att skriva en SWOT-analys (gamestorming, wikipedia) av kampanjiden.
Vidare kan kampanjformatet (korta listor med betyg på varje rad) innehålla alla de element som krävs för att kommunicera ideer (Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional och Story) och för att få saker virala (Social Currency, Triggers, Emotion, Public, Practical Value och Stories).
Man är dessutom pedagogisk och kan göra jämförelser, vilket gör det lätt för en läsare att minnas, engageras och dela det hela.
-
The Scorecard (sätta betyg på makthavare)
Not 2022-06-16 Det finns flera kampanjer jag skrivit, men får återkomma om dessa när de är omdesignade.
Flera, men inte rätt formaterade:
Satirisk fejkbroshyr från Systembolaget
- Artikelinfo
- Skriven av Ola Andersson
- Kategori: Meritförteckning