Som medlem i fyra mikropartier på raken så har jag lärt mig mycket om det politiska hantverket just för små organisationer. Dessa har en långt större och menar jag betydligt mer spännande utmaning än vad småpartier har. Saker som Alinsky tacticts, content marketing, marknadsföring, storytelling, elementen i framgångsrik kommunikation av ideer mm har jag därför tagit hänsyn till i mina kampanjideer.
Jag samlade även på information om påverkan på stor skala och publicerade den i form av nästan 1000 inlägg på ett forum jag skapade och döpte till aktivistforumet (nedlagt nu).
Nedan finns några, men har skrivit dussintals.
Kampanjer jag skrivit:
The Scorecard
Klicka på pilarna till höger och vänster i bildgalleriet nedan för att se ett exempel.
Lite kort om kampanjen:
Då jag anser att humor är ett av de säkraste sätten att få viral spridning på något på sociala media, så var kampanjen designad med detta som ett viktigt element. Plus, jag tog mig även tid att skriva en SWOT-analys (gamestorming, wikipedia) av kampanjiden.
Vidare kan kampanjformatet (korta listor med betyg på varje rad) innehålla alla de element som krävs för att kommunicera ideer (Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional och Story) och för att få saker virala (Social Currency, Triggers, Emotion, Public, Practical Value och Stories).
Man är dessutom pedagogisk och kan göra jämförelser, vilket gör det lätt för en läsare att minnas, engageras och dela det hela.
-
The Scorecard (sätta betyg på makthavare)
Not 2022-06-16 Det finns flera kampanjer jag skrivit, men får återkomma om dessa när de är omdesignade.
Flera, men inte rätt formaterade:
Satirisk fejkbroshyr från Systembolaget