Stefan Löfvens Sverige1

Bild: Version 1, flera i slutet.

Breif

LO gjorde två videofilmer 2014 där de skyllde allt dåligt på sittande statsminister, dvs Fredrik Reinfeldt och syftet var förstås att svartmåla Moderaterna och få sossarna att framstå som ett långt bättre alternativ. Den första videon kom upp i 270.000+ visningar och hette "Fredrik Reinfeldts Sverige - siffror och fakta från ett förändrat land". 

De anförde saker i filmen via intervjuer, animerade diagram och en allvarlig berättarröst över stock-videos och visst egeninspelat material (intervjuer och B-foto).

När jag såg dem tänkte jag... man kan alltså skylla allt dåligt på sittande statsminister? I videoform? Vad coolt! :)

Så varför inte göra samma sak nu, när det finns mer dåliga saker än någonsin att berätta om? Bevisen för hur sossepolitiken har förstört landet på alla vis och hur sosseadeln gör tabbe efter tabbe och belönar sina egna med toppuppdrag till topplöner regnar nämligen över oss i stort sett varje dag.

För det har aldrig funnits och kommer förhoppningsvis aldrig finnas ett bättre läge för borgerliga partier och organisationer att kunna bevisa på hur vänsterpolitik och det påstått statsbärande partiet har totalt misslyckats, än just precis nu. Det är Guldläge!

Men det är mycket viktigt att man gör dessa svars-filmer roliga och med skojiga jämförelser, vilket är viktiga element i att få saker virala och att dessutom för att framkalla rätt känslor. Enligt kampanjande (grundkursen) siktar man i politisk kommunikation alltid på parhästarna rädsla och hopp. Så om man bara pratar problem får man bara rädsla. Gör man det med humor, så får man hopp också. Men för att det skall bli viralt, behöver det göra människor antingen förbannade eller få dem att skratta. (Ref Made to stick och Contagious, se nedan).

Det är iden. En serie med videos som handlar om hur olika områden i välfärden och Sverige har och kommer att förändras som en konsekvens av Löfvens regering och vänsterns aktivism inom det offentliga. 

Det bör finnas avsnitt som skolan, rättsväsendet, sjukvården, kulturen, integrationen, säkerheten, ekonomin, slöseriet, jobben, företagandet, korruptionen, tramset och några till. 

Vidare: Det är också, med tanke på överflödet av resurser, information och lösningar som är nåbara på internet, fullt möjligt att göra dessa videos för en liten organisation med mycket små pengar.

Om Reinfeldts Sverige, de två filmerna från LO

Om du missat dessa är det inte speciellt konstigt, den första har nämligen under 300.000 visningar. Vilket inte är riktigt tillräckligt för att påstå man är viral, även om det är mycket för långa och politiska videos. Så här är de, bilda dig en uppfattning om formatet.

Reinfeldts Sverige - siffror och berättelser från ett förändrat land (Publ 23 feb 2014) - Youtube (just nu, nov 2019, 276.895 visningar)

 

Reinfeldts Sverige - Vad händer med välfärden? (Publ 3 juni 2014) - Youtube (just nu, nov 2019 73.065 visningar)

 

Till kampanjen Reinfeldts Sverige fanns även en kampanj-site och sociala media-konton. Den domänen har dock tagits över av en annan site som presenterar lite slumpmässiga fakta om Sverige. 

Du kan dock titta på en arkiverad version av LO's kampanjsite från den 16 sept 2014, dvs två dagar efter valet här:

Vad LO's filmer gör som är mycket intressant

De använder en av politisk kommunikations viktigaste frågor, ställd av Ronald Reagan i en TV-debatt mot Jimmie Carter 1980. Carter var riktigt påläst och rabblade en massa statistik.

Reagan ställde istället EN fråga till TV-publiken:

- Har du det bättre nu än för fyra år sedan? (Are you better off now than you were four years ago?)

Vad detta gjorde var att man bad väljarna själva utvärdera huruvida de hade det bättre nu än förut. Det gav frågan mycket trovärdighet, i och med människor blir alltid övertygade av vad de själva tycker och tro sig veta.

Samtidigt blev alla fakta som Jimmie Carters framfört, som den normala väljaren inte kunde relatera till, i stort sett irrelevanta. Då de vägde lätt i relation till den egna upplevelsen. Som vi alla vet är det nämligen känslor som övertygar och får människor att byta åsikt, inte fakta. (Se Backfire effect). Lysande

Denna fråga är berömd i den politiska världen och har refererats i många böcker och diskussioner som jag läst om politik och kommunikation. Den anses vara en stor bidragande orsak till att Ronald Reagan vann presidentvalet.

Den är med i boken jag: Made to Stick (tråd i aktivistforumet). Den boken beskriver de sex element som skall vara med när man kommunicerar ideer, så att de fastnar i människors medvetande. Dessa är Enkelt, Oväntat, Konkret, Trovärdigt, Känslor och Story. Frågan är med som exempel på Konkret.

Samma fråga refererar även Daniel H Pink till i sin bok "To sell is human". Han har även gjort en video omkring denna fråga: The Question Pitch:

Jag finner det intressant att LO's videos alltså ställer samma fråga: "Hur du det bättre nu än för åtta år sedan, i Fredrik Reinfeldts Sverige"? Sedan försöker de fylla det begreppet med negativt innehåll. Med samma syfte att få människor att känna svaret istället för att resonera sig fram till det. På samma vis som 1980 kommer all statistik från Alliansen och även internationella ekonomer om hur bra det går för Sverige vara helt meningslösa i relation till "Hur känns det?" Speciellt som Aftonbladet har backat upp detta negativa narrativ om hur Sverige blivit sämre under flera år då de talat om Sverige som trasigt, kallare osv.

Nu tycker jag att filmerna i sig, visserligen professionellt producerade, faktiskt missar målet.  Nästan 300.000 visningar talar nämligen sitt tydliga språk, eftersom om en organisation som LO med sina enorma resurser, borde ha knuffat upp detta långt mera. Speciellt om man jämför antalet visningar på nästan varje video som videobloggaren Therese J Lindgren får i sin kanal, 300.000 får hon nämligen ihop på några timmar. 

Men jag ser även hur de är gjorda och att de funkar till viss del för deras målgrupp. Framförallt går de att göra bättre, OM man adderar några element som kommer nedan.

Hur gick det för LO's videos?

Många refererade till dem och diskuterade dem. Många inlägg skrevs också för att motbevisa eller försvara statistiken i filmerna (de hade i stort sett rätt), många inlägg skrevs för att dela filmerna och de delades rätt mycket i sociala nätverk. Rätt bra resultat faktiskt för 650.000 kr. 

Kampanjen blev omskriven och diskuterad:

Expressen berättar tex att kampanjen har kostat 650.000 kr och att den delvis är baserad på gamla siffror (menar Alliansen).

Det finns flera artiklar mm att botanisera bland via denna länk till DuckDuckGo: "Reinfeldts Sverige" "LO".

Kampanjiden "Stefan Löfvens Sverige"

Iden är att göra en videoserie om olika delar av välfärden (skolan, rättsväsendet, sjukvården, kulturen, integrationen, säkerheten, ekonomin, slöseriet, jobben, företagandet, korruptionen, tramset etc.) med liknande upplägg som LO's videos, men där måltavlan är den omvända och man bevisar att det faktiskt är vänstern och Stefan Löfvens ansvar att det är mycket sämre nu än vad det var då, fast... med HUMOR. Plus man listar de många ting som de faktiskt har soppat till rejält under sin nya tid vid makten.

Detta är ett massivt projekt, där jag samlat ideer och material under lång tid. Sammantaget ger det en bild av hur vänstern och alla deras ideer inte fungerar överhuvudtaget och i stort sett allting blir sämre ju mera vänster det är. Vad som faktiskt obevisligen fungerar är liberalism, dvs frihet.

Filmerna är som sagt inspirerade av filmerna från LO, men där deras filmer var depression,elände och "skyarna faller!"-retorik och det lögnaktiga påståendet att Sverige är förstört (2014), så kommer dessa filmer vara baserade på fakta, ironi och humor.

Så föreställ er att man istället för LO animerade statistik-elände gör diagram med roliga jämförelser mycket närmare de många diagram som Jens Ganman gör. Man illustrerar ett antal samtida händelser med skämtteckningar som det finns hundratals av. Istället för att intervjuva ledsna "offer" för alliansen som LO gjorde, intervjuva charmiga ironiska och förbluffade människor som gör jämförelser mellan hur det borde vara och hur det är och ett antal experter som faktiskt vet vad de pratar om (med imponerande bokhyllor i bakgrunden). Men mixa in ett par riktigt oroliga människor som berättar om offren för vänsterns politik för kontrastens skull (se tex Joakim Lamottes video från ett torg i Malmö).

Ha kontraster också, hur vänstern argumenterar och hur de kloka respektive oroliga gör det, det är ett annat sätt arbeta med jämförelser, som är så pedagogiskt och kommunikativt.

Poängen med filmerna (tänker mig kanske ett 10-tal, ett per område i välfärden och de frågor väljare prioriterar mest vilket finns i rapporter från SOM-institutet) är att ställa ungefär samma fråga: "Har du det bättre nu än för fyra år sedan" och skylla allt elände på statsministern Stefan Löfven, precis som LO gjorde!

 

Bild 11 SOM Viktiga samhällsfrågor

Det finns liksom ingen brist på eländessiffror och krigsrubriker där inget enda område av välfärden inte är drabbat. Den paradgren som påstås att rödgröna verkligen är bra på. Massuppsägningar, våldet, skattehöjningarna, polisen, försvaret, skolresultaten, rättsväsendet, miljön, vården, satsningarna på trams och idiotier mm.

Framförandet av dessa fakta kommer i största möjliga grad ske med humor, sinne för proportioner, logik, rim och reson.

För det finns verkligen inget annat att göra än att garva åt det elände som Sverige har blivit under bara ett par års styre av vänstern. ALLT är sämre och allt är dyrare och det pågår massflykt från bland annat följande yrken: lärare, socialsekreterare, brandmän, poliser och barnmorskor och sjuksköterskor. Föga förvånande från yrken som vanligen röstar på S.

Kampanjiden handlar vidare om att berätta en story som väljarna inte hört förut och finner emotionellt engagerande? Det är faktiskt viktigt, då tankefiguren "sakpolitik-är-valvinnare-och-väljare-är-helt-rationella" inte har något som helst stöd i verkligheten. (Se nedan om Seth Godin). Detta måste konservativa och frihetliga lära sig. Tror man så förstår man inte problemet med att vinna val. Det är nämligen i praktiken irrelevant vilken sakpolitik man har.

Källa på det? Ja, nyheterna, varje dag. :)

Några intressanta saker med iden "Löfvens Sverige"

Om man försöker sig på en liten PMI (Plus, Minus, Intressant), så finner jag dessa ting.

  1. Plus: Hur otroligt mycket sämre Sverige har blivit sedan 2014 under just Löfven-regeringen. 

  2. Plus: Det faktum att allt det som blivit sämre är antingen S-regeringens fel, eller beror på vänsterns aktivism inom det offentliga (långa marschen genom institutionerna).

  3. Plus: Att fler blir allt mer medvetna om att det kommer bli långt sämre innan det blir bättre vilket det finns en myriad av bevis på (kommunal ekonomi, brottstatistik, massuppsägningar inom vissa  yrken tex).

  4. Plus: Att ingen regering har soppat till fler saker och på värre vis än vad Stefan Löfvens regering har. (Denna partiella lista är rätt talande: SvD: Regeringen Löfvens 52 sämsta ögonblick).

  5. Intressant: Att verktyg 1 i vänsterns verktygslåda för att vinna makt och behålla den är att beskylla motståndaren för vad man gör själv, vilket är vad denna videoserie gör.

  6. Intressant: Videoserien är baserad på Content Marketing och hur man kommunicerar ideer. Denna är Big Content och refererar på sätt och vis till Moyer (se nedan).

  7. Intressant: HUR LO's filmer är gjorda. Dvs hur man berättar, vilka klipp man använder, varför man valt att intervjuva vissa men inte andra, hur datorgrafiken ser ut och hur kampanjsiten ser ut och hur filmen har spritts i sociala media (fb/twitter).

  8. Plus: Men även om en del saker är bra, så failar på ett antal mycket viktiga sätt. Den innehåller bara en delmängd av de element som utgör bra kommunikation av ideer (ref Made to stick, Contagious) och de som fattas är mycket vitkiga (tex humor, story och känslomässigt engagemang) 

Fann inte många minus. 

Hur iden är Content Marketing

Epic Content Marketing cover

Mycket Content Marketing handlar om att man skapar "big content" som man sedan portionerar ut i mindre portioner via tex sociala media och på andra vis.

Detta för att driva trafik till ens "big content" och väl där man man dessutom göra något. Tex prenumerera på något, bli medlem, lämna kontaktuppgifter ifrån sig mm.

Content Marketing Pyramid1

 

Källa för diagrammet ovan: http://www.curata.com/blog/the-content-marketing-pyramid-how-to-generate-more-with-less/ 

Hur iden passar i en "Sales funnel" för aktivism och engagemang 

Det finns alltså en motsvarighet till sales funnel för försäljning och marknadsföring för området påverkan på väljare. Den ser ut ungefär så här: 

Mindset engagement ladder

På så vis samlar man på sig leads, medlemmar, fans, som man kan konvertera till allt mer engagerade människor, med målet att de skall bli evangelister. 

Kampanjiden referar även till Moyer - åtta steg i sociala förändringsprocesser som lyckas

Det finns även ett superintressant diagram om hur förändringsprocesser går till på en större skala, framtaget av Moyer. Ser ut så här:

Moyer

Steg 2 av de 8 är att bevisa hur etablissemanget har misslyckats. Vilket är toppen! För det har aldrig funnits och kommer förhoppningsvis aldrig finnas ett bättre läge för borgerliga partier att kunna peka på hur vänsterpolitik har misslyckats än just precis nu. Det är Guldläge!

 (För mera information, se "The Movement Action Plan: A Strategic Framework Describing The Eight Stages of Successful Social Movements" och "The Movement Action Plan (MAP) - Wikipedia".

Kampanjiden refererar även till boken "Take no prisoners"

I den högeligen intressanta boken "Take no prisoners - The battleplan for defeating the left" argumenterar David Horowitz (video) för att man behöver visa upp offren för vänsterpolitiken, så att vänstern inte kan argumentera utifrån sin uppfattning att de är mer goda än alla andra. 

Han har även skrivit ett berömt inlägg, riktat till konservativa, om vad strategin måste vara för att övertyga människor om att det faktiskt är de konservativa som är de goda och de som har rätt och vars ideer fungerar. Här är ett kort utdrag ur hans berömda artikel "The art of political war" (som även är en bok).

The Principles

Here are the principles of political war that the left understands but conservatives do not:

    1. Politics is war conducted by other means
    2. Politics is a war of position
    3. In political wars the aggressor usually prevails
    4. Position is defined by fear and hope
    5. The weapons of politics are symbols evoking fear and hope
    6. Victory lies on the side of the people

Dessa principer förklaras sedan i artikeln på länken ovan.

Denna videoserie skulle alltså kunna uppfylla alla dessa principer. Framförallt om man använder humor som ett mycket viktigt element.

Hur kampanjiden refererar till vad Seth Godin pratar om i "All marketers tell stories"

Han pratar om att för företag, organisationer, politiker och partier, tror man att utmaningen är att finna bäst "product features", dvs de tekniska specifikationerna på tingen man skapar, eller de politska ställningstaganden man har tagit fram. Men det är fel att tänka så menar Seth Godin, utmaningen nu inte är att skapa funktioner och stälningstaganden. Utmaningen är att berätta bra historier om dem som övertygar, engagerar och sticker ut.

Här är ett par sidor ur boken om just detta.

Bild 6 Seth Godin 1

Bild 7 Seth Godin 2

Bild 8 Seth Godin 3

Praktikaliteter med att realisera  iden

Kan en liten organisation som inte har LO's resurser i ryggen göra något liknande? Jajamensan! Många av de saker som sprids bygger nämligen på att de är roliga, intressanta, spännande och kommunicerar grupptilhörighet. Det behöver inte kosta pengar.

Det står mera om vad som gör något viralt i aktivistforumet jag skapat som handlar om det praktiska hantverket i att övertyga människor på stor skala i dessa tre trådar:

Det finns även en bok "Contagius - why things catch on" av Jonah Berger som handlar om vilka faktorer som avgör att människor delar något. (Se även analysen i PDF-filen i Exempel på kampanjide: The Scorecard (urspr. för partiet Medborgerlig samling), som pratar om den boken.)

Man kan alltså göra något liknande för långt mindre än 650.000 och om man gör det smart, roligt och intressant. Man har alla chanser att få större genomslag än vad dessa två filmer hade då.

Här är några ting som underlättar att tillverka en videoserie av detta slag

  1. Att sätta upp en kampanjsite i tex Wordpress, registrera några sociala media-konton och skapa en kanal på Youtube är i stort sett gratis idag. Har reggat domänen löfvenssverige.se (leder ingenstans)
  2. Det finns många källor för att köpa/få stockvideos (Dissolve, Pexels mfl) och även många källor att köpa/få musik och ljudeffekter (PremiumBeat, Pond5 mfl)
  3. Detsamma gäller bilder, grafik mm som man kan animera, göra memes av (Pixabay tex). Se lite av mina memes här tex: https://arbetsprover.alltommig.nu/#15706961377860, de flesta är skapade med bilder från Pixabay.
  4. Ännu roligare är att man kan använda några av de tusentals satirteckningar och memes som producerats under regeringen Löfvens tid vid makten. Vi har tex I Fablernas land (Facebook, Twitter, Instagram) , Kjell Nilsson Mäki (Facebook, Blogg), Jens Ganmans pajdiagram (Facebook, Twitter, Blogg), Kalle Strokirk (Facebook, Blogg), Steget Efter (Twitter) och Reklamprofessorn (Twitter).
  5. Det finns massor med statistik, artiklar, böcker, debattörer, bloggare (de flesta alterantiva media), som tagit fram fantastiskt bra och vederhäftig information man kan använda som bas. Plus förstås offentlig statistik från SCB, BRÅ, Migrationsverket, Socialstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting osv osv. Detta kan man göra infodiagram av eller illustrationer; grafik och memes av.
  6. Det finns flera fantastiskt bra och gratis videoredigeringsprogram, som det finns ett överflöd av gratis dokumentation till. Har berättat om det här: Tips 34 - Avancerade och gratis program för videoredigering.  
  7. Våra media och sociala media överflödas av information i form av artiklar om krisen, offren för politiken och förstås berättelser från verkligheten. Jag har samlat på mig länkar mycket länge och har drygt 6000 stycken. (Se bild)

 Links in thunderbird

Dvs genom att använda vad som finns, komplettera och använda mycket gratis/billigt material och bygga kunskaper i aktivistkåren så går detta att göra, för en bråkdel av 650.000 kronor som LO spenderade. Med troligen långt bättre resultat, OM man använder de kunskaper som presenterats ovan.

Avslutningsvis

Här är några andra ideer på presentationsbilder av filmserien, nr 2, 3 och 4. Har du någon favorit?

Nr 2:

Stefan Löfvens Sverige2

Nr 3: 

Stefan Löfvens Sverige3

Nr 4:

Stefan Löfvens Sverige4

Vad tycks?

/Ola Andersson