Systembolagsbroshyr satir s2s3 top

Breif

En kampanj som påtalar vikten av kontanters bevarande avsedd att få uppmärksamhet i traditionella media.

Fler och fler företag slutar hantera kontanter påhejade av både banker och staten. Inkl stora kedjor . Vilket betyder att en medborgare är under tummen i alltmer ökande grad för statens, bankernas och företagens godtycke. Om stat/bank så beslutar så kan en medborgare förvägras bankkonto och därmed stå helt utan möjlighet att betala något alls, resor, hyra eller mat. Om den nuvarande utvecklingen fortsätter alltså. 

Vidare så betyder kortbetalning att vartenda köp en person gör kan spåras och användas och bidrar även till att göra det svårare och svårare att använda kontanter. Med tänke på den bekräftelsebias som myndigheter i alla tider uppvisat, så är detta en stor fara för den enskilde, inte bara den personliga integriteten, men man kan hamna i register och vilda slutsatser kan dras om den enskilde. Insamlade data som vid ett första påseende kan verka oskyldiga kan alltid användas på fel sätt, vilket historien visar. Kombinera detta med system såsom Kinas sociala kreditsystem som ryktas vara på väg till Europa, så är kontanters bevarande en kritisk fråga för samhälle och demokrati.

Kampanjiden "Systembolagets samarbete med kreditkortsföretagen"

Iden var att skapa en broshyr som liknar Systembolagets broshyrer och smyga in dessa i broshyrstället brevid alla andra broshyrer. Det är en kampanj och reklammetod som ofta använts som aktivism och den har olika namn, varumärkes-satir, impostor content, fake news, varumärkes-spoof, fake brand-campaign mfl.

Sedan var förhoppningen att någon lättkränkt skulle ta broshyren på allvar, missa ironin och skämten i den och kontakta media som då skulle sprida budskapet. 

Att skapa en sådan broschyr var förstås enkelt då efterlikna design är något jag gjort förut för andra kunder.

Typsnittet: Ett antal googlingar gav mig den grafiska profilen och vilket typsnitt som Systembolaget använder. Dessa gick dock inte att ladda hem på nätet. Men det finns tjänster på nätet som hjälper dig att gissa vilket typsnitt en text är skriven med. Sedan fanns ett av dessa snarlika typsnitt gratis på Google Fonts

Bilder, text, layout, tryck: Sedan var det bara en fråga om att göra layouten ovanpå en inscannad liknande broshyr, skriva texterna, lägga in bilder (från Pixabay) och skriva ut broshyrerna på hemmaskrivaren.

Dock användes aldrig kampanjen.

Det bedömdes när den var klar att det var lite för riskabelt med eventuella varumärkesintrångsstämningar.

Inspiration

Det finns massor med exempel på liknanden kampanjer, här är tre.

Inspiration 1 - Obvious Plant

Jeff Wysaski som kallar sig Obvious Plant har i flera år skapat produkter, skyltar och broshyrer, alla fake, och smugit in dessa u butiker, affärer och andra ställen där de kan upptäckas av vanliga kunder eller personal. Han har tex självhjälpsböcker med roliga titlar, "personalen rekommenderar"-skyltar med roliga rekommendationer och resebroshyrer som beskriver en destination på ett kul sätt. 

Kolla in hans site/shop: Obvious plant, Facebook och Instagram.

Han har uppmärksammats i flera artiklar: Bored Panda: Guy leaves fake self-help books at a local bookstore, Fast Company: Meet the guy who's planting phony signs and products in public - and making our everyday lives funnier, Huffington Post: Hilarious Fake Product Reviews pop uup in IKEA cortesy of Obvious Plant, 

Inspiration 2 - Greenpeace Lego + Shell

När Greenpeace fick höra talas om ett samarbete mellan Shell och Lego, så lanserade de en kampanj-video som blev viral.

Den finns här: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qhbliUq0_r4 och här: https://vimeo.com/100219582

Anmimatören har alltså byggt upp en kul miljö av ett arktiskt landskap, med Lego-figurer och bitar. Ovanpå videon så finns ljudspåret av en ledsam version av en låt från en Lego-film "Everything is awesome". Sedan visar videon hur svart olja dränker hela Lego-sceneriet och sist ståtar en Lego-flagga med Shells logo.

Detta fick mycket uppmärksamhet och ledde till att Lego sade upp ett 50-årigt samarbete med just Shell. 

CNN: Lego ditches Shell after Artic oil protests, The Guardian: Lego ends Shell parthership following Greenpeace campaign.

Tyckte detta var intressant med en varumärkesanvändning MOT ett företag. 

Inspiration 3 - Juice Media Honest Government Ads

Denna humorgrupp från Australien har haft stora framgångar med sin politiska påverkan i form av att skapa fake samhällsinformation för Australiens myndigheter och regering och även fejk turism-reklamfilmer. Deras Youtube-kanal med flera dussin filmer finns här: https://www.youtube.com/channel/UCKRw8GAAtm27q4R3Q0kst_g och deras webbsite finns här: https://www.thejuicemedia.com/

Tyckte det var intressant att göra ärlig men fake reklam. :) 

Några intressanta saker med iden

Om man försöker sig på en liten PMI (Plus, Minus, Intressant), så finner jag dessa ting.

  1. Plus: Det är en snäll kampanj, som använder humor och satir för att göra en mycket seriös poäng 

  2. Plus: Den kräver mycket lite resurser i form av pengar.

  3. Plus: Om den fungerar, så är payoffen mycket stor.

  4. Minus: Det är långt ifrån säkert att utformningen triggar rätt personer att reagera på rätt sätt.

  5. Minus: Faran för stämningar gällande varumärkesintrång. (Det är två ENORMA företag + en statlig myndighet som man muckar gräl med).

  6. Intressant: Kampanjmetoden fake news/satir har inte provats så mycket i Sverige.

Avslutningsvis

Så här ser satir-broshyren alltså ut, ett A4 på 160g papper som viks på mitten på längden.

Sid 1 och 4 (fram och baksida):

Systembolagsbroshyr satir s4s1

Sid 2-3 (insidan av broshyren) 

Systembolagsbroshyr satir s2s3

 

Vad tycks?

/Ola Andersson