Jag inser förstås att ingen kommer läsa hela detta boktips eller för den delen alla böckerna som nämns i det. Tanken är snarare att visa vilka böcker som skulle kunna utgöra stommen i en Masterclass i att bygga organisationer som kan kommunicera så att man vinner val. Det är poängen, en litteraturlista för en Masterclass i politikens häxkonst.

Tipset är ursprungligen skrivet för de mikropartier jag varit med i som haft den enorma utmaningen att samtidigt bygga organisation och kommunicera för att kunna genomföra den politik man har. Som vanligen varit rätt bra. Men jag har noterat att man vanligen nöjer sig med den goda politiken och tror att resten löser sig. Men det gör den alltså inte, det är vad dessa böcker säger. 

Man kan utifrån detta urval med böcker skapa intern utbildningsverksamhet, eller ett helt företag som erbjuder dyra kurser och utbildningar till företag och organisationer om påverkan och lobbyism mm. Någon dag bloggar jag om delarna i min vinna-val-maskin som dessa böcker utgör byggstenar i.

En organisation vars medlemmar läst och refererar till dessa böcker och innehåll och ideerna i dem, har ett otroligt mycket bättre utgångsläge för att skapa en valvinnande organisation, eller lyckas påverka något.

Boklänkarna: Länkar till böcker nedan går till Adlibris för jag tycker Bokus är dumma och länken går vanligen till den inbundna versionen, för jag gillar det. Många finns dock i pocket, danskt band eller som e-böcker. Eller så kan man fultanka hem dem, tex på siten http://epdf.tips / https://www.pdfdrive.com/ (eller liknande).

Bocker 800px

LISTA PÅ BÖCKERNA I BILDEN

Samma ordning som i bilden.

Första traven

  1. Scott Adams - Win Bigly - Persuasion in a world where facts don’t matter
  2. Chip Heath & Dan Heath - Byt spår
  3. Seth Godin - Meatball Sundae
  4. Richard Rumelt - Good strategy, bad strategy
  5. Seth Godin - All marketers tell stories
  6. Joe Pulizzi - Epic Content Marketing
  7. Carmine Gallo - Tala som TED
  8. Roy Peter Clark - Writing Tools
  9. Dale Carnegie - How to win friends and influence people
  10. Jonah Berger - Contagious - Why things catch on
  11. Chip Heath & Dan Heath - Made to stick, Why Some Ideas Survive and Others Die
  12. Robert McKee - Story, Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting
  13. Simon Sinek - Start with why, How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action

Andra traven

  1. Eva Kihlström - Karismakoden
  2. Seth Godin - Tribes, we need you to lead us
  3. Kim & Mauborgne - Blue Ocean Strategy, how to create uncontested market space and make the competition irrelevant
  4. Henrik Fexeus - När du gör som jag vill
  5. Henrik Fexeus - Maktspelet, sympatiska tekniker att bestämma över allt och alla
  6. Ben Shapiro - Bullies, How the Left's Culture of Fear and Intimidation Silences Americans
  7. Vox Day - SJW always lie, taking down the thought police
  8. Elaine Eksvärd - Snacka snyggt, modern retorik
  9. Bryce G. Hoffman - Redteaming, transform your business by thinking like the enemy
  10. Brafman & Beckstrom - The spider and the starfish, the unstoppable power of leaderless organizations
  11. Mi Ridell - Kroppen ljuger aldrig, konsten att tala kroppspråk
  12. Gray & Brown & Macanufo - Gamestorming, a playbook for innovators, rulebreakers and changemakers
  13. Robert Greene & Joost Elffers - 48 laws of power
  14. Adam Grant, Sheryl Sandberg - Originals, how nonconformist move the world
  15. Rick Falkvinge - Swarmwise
  16. General Stanley A. McChrystal, Stanley Mcchrystal, Tantum (CON) Collins, David (CON) Silverman - Team of teams, new rules of engagement for a complex world

Fattas i bild

  1. David Horowitz - Take no prisoners,the battleplan for defeating the left
  2. Scott Adams - How to fail at almost everything and still win big 
  3. Daniel H. Pink - Drive - The surprising truth about what motivates people
  4. Steven D Levitt & Stephen J Dubner - Tänk som ett Freak 
  5. Tönis Tönesson - Makt som hobby
  6. Eric Ries - The startup way
  7. Aidan Rickets - The Activist handbook

Totalt 13+16+9 = 36 böcker. 

FÖRSTA TRAVEN

1.  Scott Adams - Win Bigly - Persuasion in a world where facts don’t matter

Helt fantastisk bok av enormt värde för personer intresserade av politisk kommunikation och kampanjande.

Många exempel kommer från Donald Trumps framgångsrika valkampanj till presidentposten i USA där han mot alla odds vann mot åtskilliga motståndare med mycket bättre resurser som hade inte bara media på sin sida utan även stora delar av statsapparaten och stora organisationer.

Donald Trump är nämligen mästare på övertalning och vad han faktiskt GÖR är unikt skickligt i politiken. Det är baserat på betydligt äldre kunskaper än vad Donald Trump är gammal och handlar mycket om tekniker från det som kallas för hypnos. Scott Adams är tränad i hypnos och ser likheterna.

Jag som läst många andra ting kallar det även för social attraction, flörtande, ethos/pathos, karisma, NLP, praktisk psykologi och många andra saker. Det är rätt väl kända psykologiska metoder.

Det intressanta för politiskt, intresserade är att använda och/eller motverka dessa metoder i skapandet av en egen kampanj.

Det är just som Scott Adams slår fast, man vinner inte val och övertygar inte endast genom att rabbla fakta.

Oerhört intressant och användbar bok.

Det finns flera videos med Scott Adams då han pratar om boken om dess slutsatser.

Den finns nu på svenska under namnet “Alternativa fakta - hur du påverkar din omgivning när sanningen inte spelar roll” vilket är en riktigt missvisande översättning med vänsterideologiska förtecken.

Win Bigly - inbunden
https://www.adlibris.com/se/bok/win-bigly-9780735219717

Alterantiva fakta - kartonnage
https://www.adlibris.com/se/bok/alternativa-fakta-hur-du-paverkar-din-omgivning-nar-sanningen-inte-spelar-nagon-roll-9789163615603

2. Chip Heath & Dan Heath - Byt spår

Denna bok har många exempel på framgångsrika kampanjer för att få människor att byta beteende eller åsikt och baserar dessa på tesen som många andra bekräftat, att för att åstadkomma förändring behöver man engagera både hjärta och hjärna.

Många har gjort samma insikt och det finns andra böcker där denna boks metafor, att känslor är en elefant och resonemang är en ryttare som styr, är utbytta till att handla om seglet respektive rodret på en båt.

Faktiskt retorikens tre element är ethos-pathos-logos, och om det bara hade räckt med logos, så hade retorikens konst bara haft det enda elementet i 2500 år, vilket är ett annat sätt att säga exakt samma sak.

Byt spår

https://www.adlibris.com/se/bok/byt-spar-skapa-forandring-genom-att-bryta-invanda-monster-9789174610505

3. Seth Godin - Meatball Sundae

Denna bok handlar om det misstag många som håller på med marknadsföring gör.

Traditionell marknadsföring är en gammal konst, något alla är bekanta med och denna sköts via traditionella media, som tidningar och tv i form av annonser. Så köttbullarna är i denna analogi annonserna, avsedda för kanalerna tidningar och tv.

Sedan finns ny marknadsföring som ser helt annorlunda ut, de är inte annonser utan andra ting. Där kanalen är sociala media, internet och videoplattformar mm. Så glassdesserten (Sundae) är alltså de nya kanalerna, sociala och andra media. 

Vad många marknadsförare gör är att de försöker leverera sin annonser (köttbullarna) via de nya glassiga kanalerna  (glassdeserten), en strategi som inte fungerar eftersom dessa metoder var aldrig tänkta för att sälja köttbullar.

Alltså, det hela blir en glassdessert ovanpå köttbullar, dvs det fungerar inte och det är titeln på boken; Meatball Sundae.

Min kommentar: För politisk marknadsföring är detta intressant, eftersom många tror att man kan sälja politik med annonser (köttbullar) på samma vis man alltid gjort, men via de nya kanalerna (glassdessert).

Men politik är helt enkelt inte samma sak som att sälja tandkräm, kexchoklad, köttbullar och semesterresor. Så många marknadsförare undrar hur de kan använda nya media som kanal (för sina köttbullar). Så de betraktar sociala media bara som en till kanal man kan "sända" ett budskap med. Vilket inte alls är hur det fungerar,.

Istället skall man menar denna bok istället ställa sig den rätta frågan: hur kan vår organisation lyftas och utvecklas baserat på just ny marknadsföring, sociala media, videoplattformar, internet mm.

Meatball Sundae

https://www.adlibris.com/se/bok/meatball-sundae-is-your-marketing-out-of-sync-9781591845355

4. Richard Rumelt - Good strategy, bad strategy

Denna boks slutsats är någon av de viktigaste som finns för ett parti att lära sig!

Tesen är att skall man göra något stort projekt (läs. Vinna val), så behöver man ta reda på VAD som är nyckelfaktorerna i att lyckas med uppgiften och sedan skapa en steg-för-steg-plan att göra dessa mycket väl.

Ignorerar man nyckelfaktorerna misslyckas man. Skapar man ingen konkret plan misslyckas man.

Min kommentar: Många politiska strategier är alltså riktigt dåliga. Exempelvis den ofta upprepade devisen att “man behöver bara synas mera” för att vinna val. Eftersom detta inte är en nyckelstrategi.

Men “Få flera medlemmar” är en sådan nyckelstrategi för att vinna val då det finns ett direkt samband mellan antalet medlemmar och antalet röster (har berättat om detta i många inlägg).

Alltså, vill man vinna val behöver just det diskuteras.

I likhet med att finna andra nyckelstrategier som bidrar till att vinna val och lära sig att göra dem väl.

Good Strategy Bad Strategy

https://www.adlibris.com/se/bok/good-strategy-bad-strategy-the-difference-and-why-it-matters-9780307886231

5. Seth Godin - All marketers tell stories

Ännu en lysande bok om marknadsföring.

För partier är det superviktigt att förstå fundamenta i marknadsföring, som just denna punkt: Om man är ett nytt parti (dvs en ny produkt), så behöver man skilja sig från andra partier på något vis. Sossar är bäst på att vara sossar, så man kan inte ut-sossa dem. Man skall heller inte anamma strategin "vi också", att försöka likna mer etablerade partier så mycket det går. 

En till punkt är denna: Plus man kan heller inte fejka något, för att vara autentisk är fundamentalt viktigt.

Plus titeln på boken är den tredje punkten: att historier övertygar otroligt mycket.

Många politiskt intresserade tror att det är politikens faktiskt innehåll (dvs partiprogrammet) som avgör val, men det är inte så.

På samma sätt som en något lite bättre produkt inte heller avgör köp. Man köper inte en iPhone för dess specifikationer, utan för upplevelsen, det gäller massa produkter.

Det är story + produktens egenskaper som ger köpet och där är storyn viktigare.

Min kommentar: Överför detta på politiken så får man denna tes: Maänniskor röstar alltså inte på sossarna för deras politik, man röstar på dem för det får en att känna sig god.

Den verkliga politiska konsten är därmed inte att skapa bra politik, det kan alla, det är att berätta om den.

Boken är full med bra ideer och teser och poänger, och använder ofta politik som exempel.

All marketers tell stories

https://www.adlibris.com/se/bok/all-marketers-are-liars-the-underground-classic-that-explains-how-marketing-really-works--and-why-authenticity-is-the-best-marketing-of-all-9781591845331

6. Joe Pulizzi - Epic Content Marketing

Mycket berömd bok som handlar om en form av marknadsföring extra intressant för just politik.

I traditionell marknadsföring så säljer man en produkt genom att prata om produktens fördelar. Marknadsföringen syftar till att få kunden att tycka att produkten är bra och bättre än andra.

Content marketing handlar istället om att marknadsföringen skall vara till nytta för kunden. Hjälpsam, användbar och intressant. På det viset bygger man förtroende som kompetent, kvalitativ och kunnig. Detta förtroende gör att kunden köper din produkt eller blir medlem i din tjänst, eller blir missionär för din organisation.

Min kommentar: Eftersom politik är ett spel om förtroende, så passar denna form av marknadsföring mycket bra för politik.

Epic Content Marketing

https://www.adlibris.com/se/bok/epic-content-marketing-how-to-tell-a-different-story-break-through-the-clutter-and-win-more-customers-by-marketing-less-978007181989

Det finns även en film som introducerar konceptet Content Marketing:

“The Story of Content”.

https://www.youtube.com/watch?v=dBnpr3pkFlk

7. Carmine Gallo - Tala som TED

Min kommentar:  TED Talks har under de senaste åren varit en av de absolut bästa sätten att kommunicera ideer som funnits på planeten och det är just videoformen som gör det. Föreställ dig att du haft samma ide, bra talare och intressanta ämnen med ideer som behöver spridas och så hade man byggt en site där man inte finner videos, utan bara avskrifter av talen som PDF-filer man kan ladda hem. Det hade förstås inte alls varit samma succe.

Har länge haft en ide om att sakpolitik behöver presenteras som just TED Talks på partiets eller organisationens sida och denna bok innehåller en guide hur man skapar sådana tal och vad de bör innehålla för element. Just för att dessa engagerar så mycket och det är engagemang (hjärta + hjärna) som leder till förändring och att man tex finner sig ha bytt åsikt eller.

Vilket är samma poäng som i Byt spår (se nr 2 ovan).

Tala som TED

https://www.adlibris.com/se/bok/tala-som-ted-de-basta-retoriktipsen-fran-varldens-framsta-talare-9789163612909

Grundaren av TED Chris Anderson har ett bra tal om just detta, varför video är en långt bättre form att kommunicera ideer än annat som är väl värt att se och det är även samma poäng som Seth Godin gör i boken “Meatball Sundae” (se nr 3 ovan) 

Chris Andersson How web video powers global innovation

https://www.ted.com/talks/chris_anderson_how_web_video_powers_global_innovation/transcript

8. Roy Peter Clark - Writing Tools

Denna bok handlar om skrivandets konst och innehåller 55+ verktyg för att skriva bättre.

Visserligen är jag av den uppfattningen att en massa text är inte alls hur man vinner val, men trots allt måste en massa text produceras och då behöver den vara bra.

Sådana här böcker (det finns flera av samma slag, om tex stilistik, eller den om att skriva berättelser nr 12 nedan) är användbara.

Writing tools

https://www.adlibris.com/se/bok/writing-tools-9780316014991

9. Dale Carnegie - How to win friends and influence people

Denna superklassiska bok kan sägas startade hela industrin med själv-hjälps-böcker. Inte så konstigt då denna enormt framgångsrika bok innehåller några riktigt bra råd om hur människor fungerar. Jo, jag  inser ironin i att tipsa om en bok som jag själv borde läsa och leva efter, men i den finns många goda råd för politiskt intresserade om just människor. Om man har någon som helst framskjuten position i en organisation och skall få aktivister att jobba för en så finns mycket goda råd häri.

En sammanfattning finns här tex. https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Win_Friends_and_Influence_People

Den finns i massor med upplagor och innehållet i de har det gjorts många videos av (sök på Youtube) och man refererar ofta till den i popkultur. Exempelvis finns en bok, film och TV-serier som heter “how to lose friends and alienate people”).

How to win friends and influence people

https://www.adlibris.com/se/bok/how-to-win-friends-and-influence-people-9780091906818

10. Jonah Berger - Contagious - Why things catch on

Denna bok var lite tänkt som en fortsättning på Made to stick, som är nästa bok, där man i mer praktiska termer tar reda på vad som får människor att dela med sig av saker på nätet och sociala media. Det visar sig att ett budskap som innehåller vissa element har högre sannolikhet att bli delat.

De sex principerna är social currency, triggers, emotion, public, practical value, and stories. Vi delar tex saker som får oss att se bra ut, som gör våra vänner glada eller arga (högenergi-känslor), som är till nytta för andra och bra berättelser. Detta är ungefär samma slutsatser som i Made to stick, Epic Content Marketing och några till böcker.

Min kommentar: För människor som håller på med politisk kommunikation är förstås detta Guld. Jag kan sammanfatta detta som att det sakpolitiska förslaget behöver skrivas om i en form som frångår den totalt ointressanta formen “Vi tycker X och även Y” till att förmedla de saker som får människor att reagera och agera.

Alltså ett sakpolitiskt förslag bör ha en story och vara till praktisk nytta för någon. "Vi tycker X och även Y" är budskap som aldrig har story eller är till praktisk nytta för någon. Så därför delas de inte.

Alltså finns det i denna bok en nyckel till att få flera delningar och spridning av politiska budskap.

Det finns mera bra saker i denna bok, googlar man på titeln och författaren finns även här videos, artiklar, sammanfattningar mm. Men innehållet är superkritiskt viktigt för den som pysslar med ett partis kommunikation.

Contagious

https://www.adlibris.com/se/bok/contagious-why-things-catch-on-9781451686579

En sådan sammanfattning:

https://medium.com/the-nonfiction-zone/breakdown-of-contagious-why-things-catch-on-by-jonah-berger-a50e83a2f28a

Ett tal han höll för Google:

https://www.youtube.com/watch?v=FN4eDk1pq6U

En animerad recension:

https://www.youtube.com/watch?v=HfSs_hOAkzY

11. Chip Heath & Dan Heath - Made to stick, Why Some Ideas Survive and Others Die

Oh, detta är en av mina absoluta favoritböcker och har tjatat om den i flera år och hur värdefull den är för politisk kommunikation.

Den innehåller sex element i kommunikation av ideer som får dessa att fastna. Den är full med bra exempel, ofta från politiken då detta med att kommunicera ideer är superviktigt.

Kommunikationen skall ha med dessa sex element: SUCCES(s): Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional och Story. Återigen fastslås alltså vikten av emotioner och berättelser i kommunikationen.

Så om ett parti för femtioelfte gången på sin facebooksidan skriver: Vi tycker X, så innehåller inte det något av dessa element och därför får det ingen spridning.

Ett av de mest berömda exemplen på Concrete är Ronald Reagans berömda fråga: Har du det bättre nu än för fyra år sedan? i presidentsvalsdebatten, 1980.

För frågor är långt effektivare som kommunikation än påståenden.

Jag kan inte nog rekommendera denna bok.

Made to stick

https://www.adlibris.com/se/bok/made-to-stick-why-some-ideas-survive-and-others-die-9781400064281

12. Robert McKee - Story, Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting

I och med att storytelling och historieberättande är så viktigt enligt många böcker i dessa travar om kommunikation, så är det förstås intressant att lära sig mera om hur historier faktiskt berättas.

Den oftast rekommenderade boken för aspirerande (manus)författare, är Story. Den är med på i stort sett varenda lista om boktips för författare.

"Story" tar upp den urgamla konsten att berätta historier, men även hur detta är anpassat för Hollywood och vad som går att sälja.

Principerna går förstås att applicera även på valfilmer och manus för dessa och i det berättande som andra böcker här i listan pratar om: Epic Content Marketing (nr 6 ovan), Made to stick (nr 11 ovan), Contagious (nr 10 ovan), All marketers tell stories (nr 5 ovan) osv.

Story

https://www.adlibris.com/se/bok/story-style-structure-substance-and-the-principles-of-screenwriting-9780060391683

13. Simon Sinek - Start with why, How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action

Ett av de mer uppmärksammade TED Talks som getts är Simon Sineks “How great leaders inspire action”. https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=en

I det berättar han att människor faktiskt inte köper din produkt utan de köper VARFÖR du gjort den (ungefär samma poäng som görs i All marketers tell storis, nr nr 5 ovan. Det gäller förstås även för politiska partier.

Vad man alltså därför skall kommunicera är inte politiken i sig självt, utan varför man i dessa tider startar ännu ett politiskt parti, det är nämligen det som väljaren kan vara intresserad av att köpa. Inte en lista med krav och förslag som kanske eller inte är något bättre än konkurrenterna.

Fråga först varför (det är samma bok fast på svenska)

https://www.adlibris.com/se/bok/fraga-forst-varfor-hitta-din-mening-och-inspirera-till-handling-9789188659156

Start with why

https://www.adlibris.com/se/bok/start-with-why-how-great-leaders-inspire-everyone-to-take-action-9781591842804

ANDRA TRAVEN

1. Eva Kihlström - Karismakoden

Denna bok handlar om en grej jag haft kurser i förut, vad exakt som är charm och karisma och hur man tränar sig att bli bra på det. Vilket är vanliga och nödvändiga kunskaper bland politiker.

Den finns inte i pocket eller inbunden längre, bara som ljudbok och ebok.

Karismakoden

https://www.adlibris.com/se/e-bok/karismakoden-sju-vagar-till-okad-personlig-utstralning-9789137139081

2. Seth Godin - Tribes, we need you to lead us

Fantastisk bok som handlar om hur man skapar en organisation som människor vill jobba i genom att uppvisa gott ledarskap och vad det faktiskt är. Vilka förutsättningar som behöver vara på plats för att aktivister skall vilja och kunna ta initiativ och jobba.

Detta är alltså rakt av en nyckelstrategi av det slag som boken Good strategy, bad strategy pratar om (nr 4 ovan). Exempelvis behöver ett parti eller organisation som syftar påverka vara en plats där aktivister vill och kan ta initativ för att genomföra det  politiskt kampanjande som många exempel i boken kommer ifrån.

Tribes

https://www.adlibris.com/se/bok/tribes-we-need-you-to-lead-us-9781591842330

3. Kim & Mauborgne - Blue Ocean Strategy, how to create uncontested market space and make the competition irrelevant

När jag var med i Piratpartiet 2012-2014 nämnde jag ofta denna bok som hade en bra nyckelstrategi av det slag som boken Good strategy, bad strategy pratar om (nr 4 ovan).

Eftersom video på nätet var rätt nytt och de politiska partierna (enligt mina analyser i blogginlägg jag skrev vid tillfället) var rätt usla på det så ansåg jag video var en sådan bra strategi där ett litet parti med små resurser kunde bli kompetenta på något och sparka de gamla stora partiernas rumpa. Eftersom det var rätt liten konkurrens.

Även boken Meatball Sundae (nr 3 ovan) pratar om att använda nya medier som strömmande video som en strategisk fördel.

Iden i boken är att istället för att gå in på en marknad där det finns stor konkurrens som kräver mycket resurser/tid/pengar för  kämpa sig till en andel av marknaden är det klokare att finna en markand med inga eller få konkurrenter. Metaforen i boken är röda och blå oceaner för de två olika typerna av marknader. En röd är så för att det finns många fiskar (kunder) och många hajar (konkurrenter) i vattnet så det blir rött. I en blå ocean finns fisk men inga hajar.

Där kan man sedan skapa en ny lösning/ny produkt/ny tjänst där man inte har konkurrenter men det finns ett behov att fylla.

Om man funderar kan man säkerligen finna saker de traditionella partierna och deras stela organisationer suger på och uppfinna/göra något bättre.

Som tex en mina kampanjider att avslöja politikens alla manipulationstricks, vilket också är ett bra exempel på content marketing enligt boken Epic Content Marketing (nr 6 ovan).

Blue Ocean Strategy

https://www.adlibris.com/se/bok/blue-ocean-strategy-expanded-edition-how-to-create-uncontested-market-space-and-make-the-competition-irrelevant-9781625274496

4. Henrik Fexeus - När du gör som jag vill

Hihi, Henrik Fexeus är ju magiker som är sjukt påläst om just de gamla teknikerna som magiker, politiker, förförare, säljare och andra har använt sig genom århundradena för att förvåna, roa, manipulera och övertyga och framförallt påverka andra.

Det mesta finns det faktiskt forskningsstöd för gjord av personer som Dan Ariely (Predictably Irrational) och/eller Robert Cialdini (Persuasion).

Båda refereras till i första boken i listan, Win Bigly, som handlar om övertalning och påverkan, precis som denna bok. Mycket fascinerande.

Boken har tre delar, när du tänker som jag vill, när du köper som jag vill och när du tycker som jag vill och den senare är förstås högeligen intressant för politisk kommunikation.

En sak han referar till är hur självövertalning är mycket effektivt. Vilket ansluter till Carl Rogers devis: “Endast självupptäckta kunskaper förändrar beteendet” (ännu en berömd bok som inte är med i denna lista). Samma poäng görs med den 2500 år  gamla Sokratiska metoden: Att det är mycket effektivare att ställa bra frågor för att låta människor upptäcka vad de tycker då vi gärna gör motstånd mot påståenden. Något som alltså nämns i tex Made to stick (nr 11 ovan), All marketers tell stories (nr 5 ovan) och en bunt till böcker.

När du gör som jag vill

https://www.adlibris.com/se/bok/nar-du-gor-som-jag-vill-en-bok-om-paverkan-9789137145884Det

Det finns många roliga videos med Henrik Fexeus på Youtube:

https://www.youtube.com/results?search_query=Henrik+fexeus

5. Henrik Fexeus - Maktspelet, sympatiska tekniker att bestämma över allt och alla

Ännu en utmärkt bok av Henrik Fexeus som innehåller mycket praktisk psykologi och bygger på lång erfarenhet om hur människor fungerar.

Viktigt för personer som siktar på att vinna makt från den socialdemokratiska hegemonin för att genomföra sin konservativa politik är förstås att inte bli andras maktoffer och att inte falla för deras manipulativa tekniker. Alltså är det mycket bra att lära sig dessa tekniker själv, i en sorts självförsvar. Så denna bok är ett annat värdefullt verktyg i den politiska arsenalen.

Med teknikerna i boken kan man bli bättre framför kameran, i debatter och i möten med människor på stan tex. Tre viktiga arenor. Dvs den kan användas för medieträning också.

Första delen heter Psykmekano (16 tekniker att få dem att tro på dig), andra delen heter Språktrix (16 strategier att få dem att lyssna på bara dig), den tredje heter Relationsmanövrar (20 sätt att få dem att älska dig) och sista och fjärde delen heter Bossfight (12 metoder att flytta på dem som står i vägen).

En liknande bok som kom ut 1987 första gången, igen 2012 är Makt som hobby (nr 4 nedan bland de som fattas i bild) och den handlar också om tekniker att utöva makt på andra och motvapen mot sådana tekniker. Dvs den är skriven i samma syfte, att hjälpa en att inte bli maktoffer.

Adlibris har inte den inbundna Maktspelet (längre) men pocket, ebook och ljudbok.

Maktspelet

https://www.adlibris.com/se/bok/maktspelet-sympatiska-tekniker-for-att-bestamma-over-allt-och-alla-9789175032795

6. Ben Shapiro - Bullies, How the Left's Culture of Fear and Intimidation Silences Americans

En viktig del för ett parti är att förhålla sig till vänsterns metoder för kampanjande i vilket det ingår att mobba, skrämma, skämma, förnedra och hota de med annan åsikt på många olika vis. De gör så för att de anser att de genom sin inbillade högre godhet har den moraliska rätten att göra så på sin sida. Ref: detta citat av C.S. Lewis. De anser helt enkelt att de med andra åsikter än vänstern skall få existera.

Så boken handlar om alla de metoder som vänstern använder sig av och hur man motverkar dessa.

Till detta hör hur man skall förhålla sig till att få kritik eller nedvärderande etiketter från vänstern angående den egna politiken och/eller företrädare.

Boken beskriver detta och vad man gör åt det.

Bullies

https://www.adlibris.com/se/bok/bullies-how-the-lefts-culture-of-fear-and-intimidation-silences-americans-9781476710006

Se även denna föreläsning där Ben Sharpiro berättar mera om hur man debatterar vänstern och vinner (blev även en bok och i form av flera föreläsningar):

Rules for debating the left

https://www.youtube.com/watch?v=UIlT_AV-80k (30:37, 2017) (sammanfattning)

7. Vox Day - SJW always lie, taking down the thought police

Ännu en bok om hur man skall hantera vänsters fotsoldater och speciellt när de går till attack. Denna bok handlar nämligen om och hur en Social Justice Warrior-attack ser ut och hur man svarar på den.

Nr 1. Be inte om ursäkt!

Fantastiskt bra. Mycket viktig information för ett parti och de som använder sociala media.

SJW Always Lie

https://www.adlibris.com/se/bok/sjws-always-lie-9789527065686Det

Det finns även en fortsättning, om kulturkriget.

Sjws always double down.

https://www.adlibris.com/se/bok/sjws-always-double-down-9789527065198

8. Elaine Eksvärd - Snacka snyggt, modern retorik

Även om Elaine Eksvärd tappat mycket av sitt förtroende i sin behandling av personer som hon inte delar åsikt med så är denna bok rätt bra i alla fall. Alla politiskt intresserade behöver nämligen ha koll på retorikens grunder och även hur viktigt det är att inse att den består av tre delar - ethos, pathos och logos. Dvs bara fakta och logik räcker inte som de flesta konservativa på fullt allvar tror och det är 2500 år bakom denna slutsats.

Snacka snyggt

https://www.adlibris.com/se/bok/snacka-snyggt-den-stora-boken-om-modern-retorik-9789113087306

9. Bryce G. Hoffman - Redteaming, transform your business by thinking like the enemy

Ännu en makalöst bra businessbok som plockat upp något bra från militären som går att applicera på kampanjande organisationer.

Det har att göra med att man kan stridstesta sina strategier, planer, kampanjer och politiska förslag genom att dela in de som jobbar med dem i två lag.

Ett lag, det blå, skapar dem och kollar fakta och källor mm och lämnar över dem till nästa lag, det röda.

Vad det  röda laget skall göra är att finna hålen i det hela, svagheterna och misstagen som gör att det inte fungerar och/eller kan angripas och avfärdas.

Man gör så för att det är långt bättre att man internt finner svagheterna i strategier, kampanjer och förslag. Istället för att det sker inför öppen ridå på den politiska arenan av de politiska motståndarna, som då kan raka hem en PR-vinst och man själv tappar i förtroende.

De saker (politiska förslag, strategier mm) som överlever denna stålbad, det är vad man behåller och lömnar över till kampanj-maskinen att få gå  ut med.

Boken handlar om denna metodik och hur man gör den, när den är lämplig, varför, verktygen som behövs för detta arbete, hur det går till osv.

Ännu en nyckelstrategi i att vinna val menar jag är Redteaming. 

Redteaming

https://www.adlibris.com/se/bok/red-teaming---transform-your-business-by-thinking-like-the-enemy-9780349415499Den

Termerna (redteam) blev populär då den var en del av storyn i tv-serien The Newsroom, men tyvärr finner jag inte rätt klipp, men denna artikel förklarar det också.

Three situations that call for a Red Team

https://www.huffingtonpost.com/lisa-earle-mcleod/three-situations-that-cal_b_3974886.html

Det finns även denna wikipedia-artikel om konceptet:

Red team (wikipedia)

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_team

10. Brafman & Beckstrom - The spider and the starfish, the ustoppable power of leaderless organizations

Har ett antal bra böcker om att bygga organisationer i denna trave, tre stycken faktiskt.

Denna bok handlar om fördelarna med en ledarlös organisation där man inser att man kan bygga en enormt effektiv organisation om man litar på människor. Det lösgör mycket kreativitet och ideell energi.

Styrelse/ledning i de flesta organisationer har en ide om hur man skall styra en idell organisation och den idén är att man skall peka med hela handen och dirigera människor (aka frivilliga) till vad de skall göra. Eller så har man en annan ide, en form av  häxer. Att bara man ritar upp ett organisationsdiagram, så kommer det det automagiskt att populeras med frivilliga som har exakt rätt egenskaper, kunskaper och träning för respektive roll i organisationsdiagrammet. (Så är det förstås inte, man behöver jobba med intern utbildning istället och att ge människor ansvar och de kommer då att leva upp till förväntningarna man har på dem.)

Tesen i boken är att när en rörelse växer fort så blir en heriarkisk modell uppifrån och ner en flaskhals. Vill man verkligen växa så satsar man istället på en organisationsmodell som liknar en sjöstjärnas. Attackeras denne och den delas, så blir nämligen två separata delarna varsina kompletta sjöstjärnor, eftersom dess centrala nervsystem är distribuerat i kroppen.

Organisationer som liknar sjöstjärnor är t.ex. Anonyma alkoholister, spritt sig över hela världen eller Apache-indianerna som var en formidabel motståndare mot amerikanska armen och förstås Al-Quida.

För ett parti är tankarna i boken intressanta då de ansluter till framgångsrika kampanjer som tex Obamas presidentvalskampanj där man decentraliserade så mycket man kunde så att lokala initiativ-tagare uppmuntrades, gavs resurser och utbildades. Vilket gav en enorm kader av aktivister såväls om aktivisttimmar som gjorde majoriteten av kampanjandet.

The starfish and the spider

https://www.adlibris.com/se/bok/the-starfish-and-the-spider-9781591841838

11. Mi Ridell - Kroppen ljuger aldrig, konsten att tala kroppspråk

I ett parti som tror att man vinner val bara man skriver bra texter är det ett bryskt men nödvändigt uppvaknande att upptäckta att massiv textproduktion inte alls räcker. De personer man langar framför en kamera kommer att kommunciera så mycket mera än vad som står i partiprogrammet och det där extra man kommunicerar med sitt personliga framträdande och utstrålning (eller brist på den) kan hjälpa eller stjälpa ett parti.

Därav uppfinningen av medieträning som inte bara handlar om att hantera ledande frågor och framgångsrikt besvara fulknep från journalister som syftar till att sätta dit en utan mediaträning handlar oerhört mycket om kroppspråk. Denna bok är kanske inte den bästa för just detta, men en fullgod start på det.

Sedan finns det många andra jag läst och/eller känner till. Jag började exempelvis med Body language av Julius Fast på 90-talet och en nyare är What every body is saying av Joe Navaroo.

Sedan finns det flera böcker som är handlar om olika aspekter på kroppspråk, tex attraktion, försäljning och att avslöja lögnare osv. Här har jag ett gäng till rekommendationer för den som vill lära sig bli bra på detta område som är superviktigt för politiker och politiskt intresserade personer.

Det finns flera gurus inom kroppspråk och det finns flera separata skolor i hur man skall tolka kroppspråk.

Paul Ekman arbetar med vad som kallas för Microexpressions och detta var basis för tv-serien Lie to me, som man borde se. FBI/CIA-agenter, poliser mfl yrken har  träning att finna personer med icke kongruent beteende där man tittar på kroppens rörelser i kombination/kontrast med vad man säger, för att kunna se när någon ljuger. Sedan har man förstås hela skolan som handlar om flörtande och kroppspråk för ökad social attraction, karisma och personlig utstrålning. NLP använder kroppen och kroppspråk för att styra tanka, uppfattningar och beteenden och kallar detta för  förankrings-/speglings-metodik. Inom  skådespeleriets övar man på scen-närvaro och utstrålning. Avslutningsvis använder man kroppspråk inom pedagogiken för att läsa av elever och se när de inte hänger med och för att förbättra kommunikationen så de gör det.

Kroppen ljuger aldrig

https://www.adlibris.com/se/bok/kroppen-ljuger-aldrig-konsten-att-tala-kroppssprak-9789187941900

12. Gray & Brown & Macanufo - Gamestorming, a playbook for innovators, rulebreakers and changemakers

Boken är proppad med metoder/spel man kan använda i team för att lösa konflikter, skapa nya ideer, nå nya insikte,  skapa strategier, öka samarbetsförmågan, göra möten mera produktiva, identifiera grundorsakerna till problem och lösa dem.

Några är tex The 5 Whys, SWOT-analys, Pre-Mortem och ett gäng till. Många av dessa är otroligt bra och de finns beskrivna på siten https://gamestorming.com/

Skall man skapa teams som skall lösa grejer tillsammans behöver någon team-ledare vara bekant med dessa metoder. Skall man skapa politiska förslag eller strategier eller kampanjer finns det metoder i boken att analysera om dessa kan fungera.

Gamestorming

https://www.adlibris.com/se/bok/gamestorming-a-playbook-for-innovators-rulebreakers-and-changemakers-9780596804176

13. Robert Greene & Joost Elffers - 48 laws of power

Denna roliga bok kan man diskutera nyttan med, men den innehåller förutom de 48 lagarna för makt, en myriad av historiska anekdoter på makt och maktutövning som båda utökar en persons verktygslåda att stå emot andras maktutövning och förstås kunna använda det själv.

Det är helt klart så att om man som ett nytt parti försöker slåss om makten med maktexperterna socialdemokraterna, måste man vara medveten om metoderna och lagarna i maktutövning som numera sitter i deras DNA. Precis som kampanjande sitter i vänsterns DNA.

Konservativa som tror att politik är ett kafferep eller någon variant på offentlig disputation med inslag av demokrati misstar sig och denna bok kan fungera som ett uppvaknande. Den kan också vara till enorm nytta om partiet någon gång skulle befinna sig i maktens korridorer i riksdagen, myndigheter, organisationer eller mediaredaktioner, dör bokens innehåll praktiskeras på daglig basis.

48 laws of power

https://www.adlibris.com/se/bok/the-48-laws-of-power-9780140280197

14. Adam Grant, Sheryl Sandberg - Originals, how nonconformist move the world

Boken erbjuder en viktig läxa om att en organisation behöver hålla fast vid sina originella tänkare på alla vis, lyssna på dem och få dem att trivas. För det är dessa, inte ja-sägarna i grupptänkarklubben som kommer få organisationen att växa och gå framåt. När alla tänker på samma vis och gör samma antaganden om hur saker fungerar så är det fara å färde och den som ifrågasätter om det faktiskt ligger till på det vis alla tror på kan mycket väl vara den som har rätt. De som ifrågasätter ideerna, som kommer med ett gäng dåliga men några riktigt bra och intressanta också. Faktiskt så gör Seth Godin en liknande poäng i boken Tribes (se nr 2 ovan), om att en organisation eller grupp kommer att domineras av mediokra personer (s 128).

Intressant bok full med exempel.

Originals

https://www.adlibris.com/se/bok/originals-how-non-conformists-move-the-world-9780143128854

Han har även ett TED Talk här:

The surprising habits of original thinkers 

https://www.ted.com/talks/adam_grant_the_surprising_habits_of_original_thinker

En till video, animerad.

ORIGINALS by Adam Grant | ANIMATED BOOK REVIEW

https://www.youtube.com/watch?v=utIMVnutzAk

15. Rick Falkvinge - Swarmwise

Som partiledare för Piratpartiet så har Rick Falkvinge uppfunnit en av de viktigaste sakerna för hur små organisationer kan växa och bli stora. Boken är en steg för steg beskrivning för hur en liten bunt av människor kan jobba ihop och organisera sig för att förändra välden.

Denna uppfinning, som kallas för trepiratersregeln är att om tre pirater är överens så kan de agera i organisationens namn, men de får inte gå emot tidigare fattade beslut.

Detta är en stor innovation på området för idella organisationer som gör att man bygger bort flaskhalsar. Exempelvis att ha en regel om att man behöver styrelsegodkännande får en aktion som behöver ske fort blir en flaskhals för engagemang och aktivist-energi.

Vidare är det högeligen motiverande enligt Daniel H. Pinks bok Drive (se nr 3 nedan av de som fattas i bilden). Drive identifierar autonomy / självbestämmande, mastery / självförbättring och purpose / meningsfullhet som motiverande för människor.

Regeln ligger även i linje med tänkandet både i The starfish and the spider om ledarlösa organisationer (nr 10 ovan) och  boken Team of teams (nr 16 nedan) som föreslår detta som organisationsmodell såsom varandes utmärkt ledarskap.

Boken berättar även att en arbetsyta för dina aktivister behövs där de kan träffas, planera, pitcha ideer, slipa på dem och genomföra dem behövs i en kampanjande organisation.

(Egen anekdot här: Därför var det rätt märkligt för mig som skapade just en sådan plattform i form av aktivistforumet, nedlagt numera efter några år att inte ha något som helst stöd från Rick Falkvinge i denna fråga. Som ju var kvar i partiet när jag kämpade för att få det anammat).

Swarmwise

https://www.adlibris.com/se/bok/swarmwise-the-tactical-manual-to-changing-the-world-9781463533151

16. General Stanley A. McChrystal, Stanley Mcchrystal, Tantum (CON) Collins, David (CON) Silverman - Team of teams, new rules of engagement in a for a complex world

Ännu en fantastisk bok med ideer från militären som kan användas för företagande och även organisationsutveckling.

Denna general hade som uppgift att slåss mot Al Quida och insåg att de hade en ledarlös platt organisationsmodell som var helt hopplös att bekämpa med militärens gamla vanliga uppifrån och ner, strikt heriarkiska modell. Fienden kunde agera mycket snabbare än vad amerikanska armen kunde bemöta detta pga av sin organisationsmodell.

Så genom att skapa team of teams, där man överlämnade beslutsfattandet längre ner och utåt i organisationen så kunde man skapa en organisationsmodell med självständigt agerande teams som agerade utifrån en commanders intent och själva fick avgöra HUR de skulle arbeta för målet.

Anledningen är att i en allt mer komplex värld finns det fler och fler vis att agera på och att bygga en heriarkisk modell i det läget leder ofrånkomligen till dåligt ledarskap med micromanagement och beslutsångest, för det tar för lång tid att utvärdera och fatta beslut, även i rutinärenden.

Min kommentar: Det visar sig att tänkandet går att överföra till andra typer av organisationer, som tex akuten på sjukhus, NASA, startups (som liknar partier tycker jag) och förstås nya partier.

En av slutsatserna i boken David och Goliat av Malcom Gladwell är just att David vann för att han agerade inte som Goliat förväntade sig. Det är en regel som bekräftats många gånger i historien, ett nytt parti skall därför specifikt inte försöka likna alla andra partier utan göra sådant de inte förväntar sig. Den tanken förekommer också i All marketers tell stories, (nr 5 ovan), det är klokare att lansera en produkt/lösning/parti med hur den skiljer sig från andra, inte hur den/de är likadan.

Man kan också skapa teams baserade på sakpolitiska intresseområden eller för de funktioner i en organisation där man behöver jobba ihop, t.ex. med produktion av memes för sociala media, eller nyheter. Skall sådana saker vara en styrelsefråga eller marknadsfråga, huruvida ett visst meme eller färdig video skall få användas eller inte? Nej, det är ren och skär idioti.

Detta är en oerhört viktig bok för nya partier och man gör sin organisation en stor otjänst om man misssar den, det är en av dessa nyckelstrategier för valvinst man behöver ta till sig. Gör man inte det får man en toppstyrd organisation där man inte törs fatta beslut, inte törs agera för att man kan göra fel och en kultur av felfinneri.

Team of teams

https://www.adlibris.com/se/bok/team-of-teams-9781591847489

FATTAS I BILDEN

Flera mycket viktiga böcker som fattas i travarna:

1. David Horowitz - Take no prisoners,the battleplan for defeating the left.

Denna berömda konservativa debattör har i denna bok ett antal strategier för hur konservativa kan slåss mot vänstern, och vinna, baserat på hans 40 år långa gärning i att göra just det. Proppad med politiska exempel.

En slutsats är att visa upp vänsterns offer som de i sitt godhetsdemonstrerande inte låtsas om så de kan behålla sitt narrativ om att de är de goda. 

Take no prisoners

https://www.adlibris.com/se/bok/take-no-prisoners-9781621572565

2. Scott Adams - How to fail at almost everything and still win big

Många fantastiska tankar i denna bok, men en av de viktigaste är att mål är värdelösa, att sätta upp system för hur man gör saker man vill göra spöar det varje gång.

Vill man kunna svara på politiska initiativ snabbt, så skapar man ett team med mandat att agera som kan göra det.

Praktiskt exempel: Man sätter inte upp ett mål i en verksamhetsplan om att man vill svara fortare på mail eller debatt-artiklar, man bygger ett system att göra det.

How to fail at almost everything and still win big

https://www.adlibris.com/se/bok/how-to-fail-at-almost-everything-and-still-win-big-kind-of-the-story-of-my-life-9781591847748

3. Daniel H. Pink - Drive - The surprising truth about what motivates people.

En till bok som är superviktig och en nyckelstrategi: att motivera människor att jobba i en organisation.

Boken handlar om den (nya) forskning som finns på detta område och vad sådana motiverande faktorer är.

Man måste erbjuda tre element: autonomy/självbestämmande, mastery/självutveckling och purpose/meningsfullhet.

Få ideella organisationer tar detta på allvar och bränner därför ut sina aktivister. Tar man tanken på allvar så inser man hur mycket annorlunda man måste arbeta i ideella organisationer, en viktig insikt.

Finns på svenska.

Drivkraft

https://www.adlibris.com/se/bok/drivkraft-den-overraskande-sanningen-om-vad-som-motiverar-oss-9789189388512

Engelska:

Drive

https://www.adlibris.com/se/bok/drive-the-surprising-truth-about-what-motivates-us-9781594488849

4. Steven D Levitt & Stephen J Dubner - Tänk som ett Freak

Denna bok har en superviktig idé: alltid testa sina antaganden så att man inte lallar runt i en organisation och gör en massa saker baserat på något som inte stämmer. Antingen för att man antar att något man alltid gjort har en viss effekt eller en ny åtgärd kommer ha en viss effekt.

Plus kapitlet om att övertyga människor är riktigt bra.).

Tänk som ett freak

https://www.adlibris.com/se/bok/tank-som-ett-freak-9789188123237

5. Tönis Tönesson - Makt som hobby

Denna bok är så bra man snackar om den 30 år senare och en av de viktigaste böckerna på listan. Den kom ut första gången 1979. Sedan igen 2012. 

Boken handlar om hur man hanterar andras försök att dominera dig och vad du har för motvapen att svara med. Den är både rolig och otroligt användbar. Boken skrevs decennier före Härskartekniker och Makt som hobby men innehåller hur man motverkar sådana också.

Makt som hobby 

https://www.adlibris.com/se/bok/makt-som-hobby-konsten-att-bli-forkladd-gud-9789174510638?

6. Eric Ries - The startup way

Jag anser nya partier är en form av startups och tycker denna bok om hur man stöper om företag/organisationer till att anamma en del metoder från startups som syftar bland annat till högre grad av innovation är kloka och väl värda att ta till sig) https://www.adlibris.com/se/bok/the-startup-way-9780241197264

7. Aidan Rickets - The activist handbook

Denna bok är en viktig insikt i den form av kampanjande som finns i vänsterns DNA. I den finns praktiskt användbara tips för hur man kampanjar, dvs det praktiska hantverket. I boken finns också ett fantastiskt diagram - Moyers 8 stages for sucessfull social movements. Även här. Kallas också Movement Action Plan, där man bryter ner vad man har för mål och med strategier och metoder för att uppnå dem. Ett arbete som är superviktigt i allt kampanjande även när man kampanjar MOT vänstern, det är nämligen samma metoder man behöver lära sig.

The Activists Handbook

https://www.adlibris.com/se/bok/the-activists-handbook-9781848135932

 

Tack för att du läste!

Det finns mycket mer i böckernas värld: som tex hur man skapar annonser, hur man skriver pitchar/slogans, ledaregenskaper applicerat på frivilliga... alltså... jag kan prata i flera dagar om detta... :)

Historik

Publicerad på Facebook som en anteckning (en funktion FB lagt ner) 2019-01-02: 

 https://www.facebook.com/notes/10159090079466458/