En sak jag uppskattade mycket med Almedalen förra året var att servicen på alla restauranger jag var på var alldeles utmärkt. I år blev jag besviken på en av de riktigt bra restaurangerna från förra året. En av anledningarna verkar ha varit att de rekryterat nya genom att slänga en svart sopsäck runt huvudet på personer i närområdet, langat in dem i restaurangen och gett dem ett notisblock och en penna som inte funkar.
Vår servitris berättade tex när hon märkte att vi kanske inte var fullt så imponerade över hennes jobb den kvällen att det var hennes tredje dag på jobbet. Enkla frågor som tex vad ligger på tallriken i den här rätten hade hon ingen aning fast hon måste ha serverat den åtminstone 50 gånger under de tre dagar hon jobbat. Frågan "Är ni redo att beställa?" besvarade jag med en smula ironiskt med "Ja, för en kvart sedan." och enda svaret på det var -"Ojdå.". En kompis beställde vin med sin huvudrätt som aldrig dök upp. Servitrisen kom heller aldrig förbi vårt bord strax efter den serverades för att kolla att allt var OK.,
Men framförallt, det som verkligen visar att man suger på sitt jobb som serveringspersonal är att man inte ser sig omkring i restaurangen, när iakttagelseförmågan är noll. Exempelvis ser man att en bra servetris/servitör söker ögonkontakt med gästerna, scannar av rummet. Det gick förbi den ena unga serveringspersonalen efter den andra (däribland vår servetris) som tex bar en flaska vin eller skulle bära ett kreditkort bort till kassan och de rörde sig som zoombies och även om de passerade vårt bord och vi hade handen i vädret för att få kontakt såg det inte detta. Vi diskuterade ett tag om vi skulle göra någon form av tackling, om det skulle hjälpa. Blicken rakt fram eller ner i golvet eller bort mot destinationen och man tittade inte upp en enda gång. Robot som bär en flaska var en vanlig syn. Vi vinkade gång på gång förgäves för att få kontakt.
Bordet brevid oss som kom efter oss, fick beställa före. Hon upptäckte heller inte att vi fått två nya gäster vid vårt bord. De flesta i serveringspersonalen var på det viset, såg sig aldrig om för att upptäcka om någon ville något. Jo, vi placerades även vid ett bord där jag hade en högtalare rakt bakom huvudet som spelade restaurangens skvalmusik. Som dessutom skrapade regelbundet för det var något glapp i någonting. Grejt...
Synd för förra året var min upplevelse av den restaurangen helt fantastisk och då gjorde de allting rätt istället. Precis motsatsen mot vad jag nu beskrev.
Som resturangbesökare och som också jobbat som serveringspersonal på ett någorlunda bra ställe, vill jag ibland hålla en liten kurs i hur man gör sitt jobb riktigt väl som serveringspersonal. Det är nämligen ett yrke jag finner intressant, med gamla anor, många traditioner och mycket kunnnande. Om man man gör det bra vill säga. En kompis berättade att i Ryssland behöver man genomgå en tvåårig utbildning och där man får ett ett diplom innan man får jobba som serveringspersonal. Två år för att lära sig yrket att ge bra service. Det är fantastiskt.
En bra servetris eller servitör på ett ställe är även värd sin vikt i Guld. Jag var på ett litet hamburgarställe i Bryssel, precis bakom EU-kommissionen och där jobbade en tjej från Rumänien som var otroligt bra. Hon hanterade ungefär 50 gäster helt själv. Hon var jättesnabb, superprofessionell, glad, och missade inte en enda grej och lyckades tom att åstadkomma merförsäljning. En sådan servetris ökar direkt omsättningen på ett ställe rejält. Hade jag haft en restaurang skulle jag värvat henne och fördubblat hennes lön direkt. (Vilket jag berättade då vi betalade då jag även sade hur grymt imponerade vi var av hur bra hon var.) :)
Så detta är ännu en sak som intresserar mig, hur man ger bra service och hur man möter människor. För det relaterar till ett antal andra saker, som tex försäljning, pedagogik, charm, utstrålning och sådana saker.
100 sätt att bli en skitbra servitör - New York Times berättar
Därför gillar jag att det finns ett par alldeles utmärkta resurser på nätet för att lära sig hur man gör. En av dessa läste jag för några år sedan och har tipsat kompisar i serveringspersonalyrket om dessa två artiklar:
100 Things Restaurant Staffers Should Never Do (Part 1)
100 Things Restaurant Staffers Should Never Do (Part 2)
Jag tycker dessa listor är jättebra och rekommenderar dem varmt för den som vill jobba som serveringspersonal. Visst, det finns en del som tycker att dessa krockar med verkligheten i en stressig restaurang där allting påverkar kedjan, från disken, till kocken, till serveringspersonalen. Men ambitionen i dessa 100 punkter tycker jag är vettig.
Men, det finns en till bra resurs:
Bonus - sex vetenskaplig bevisade metoder att öka din dricks som serveringspersonal
Denna artikel "6 scientifically proven ways to increase your tips as a server" säger faktiskt emot ett par råd bland de 100. Det är OK, använd ditt omdöme.
De sex råden är:
- Var snygg
- Luta dig framåt eller sätt dig på huk.
- Rör vid gästen.
- Ge dem godis.
- Rita smileys.
- Graden på servicen spelar mycket liten roll.
Läs mera om vad respektive råd innebär i artikeln.
Boktips - To sell is human av Daniel H. Pink
Avslutningsvis, jag håller på och läser en bok av en av mina favoritförfattare. Han har även skrivit boken Drive - The surprising thruth about what motivates us. Han har hållit i en TED-föreläsning om detta och är en populär föredragshållare. Det finns säkert att finna flera videos med honom i detta ämne.
I den berättar han mycket om försäljningsyrken och däribland kommer han in på småtips om just serveringspersonal. Han berättar tex att en servitör som upprepar kundens beställning ord för ord, ökar sin dricks med 70%. Det är rätt mycket. Med det rådet avslutar jag. :)
Bokus - To sell is Human av Daniel H. Pink.
Uppdatering 2014-11-17: Hittade just en artikel från Lifehacker som ger några tips från andra sidan än vad mitt inlägg ovan om som handlar om hur man kan vara en bättre servetris. Det omvända är hur du som kund kan få bättre service: Tips From a Former Server: How to Get Better Service at a Restaurant - Lifehacker.com. Rätt bra tips.